Followers

Wednesday, December 26, 2012

Pesanan dr Dr.Syed....


Monday, December 10, 2012

Sinopsis..Meh, Sandar Pada AKu!


Kata orang, tak kenal…maka tak cinta. Tapi kalau dah kenal, asyik nak menyakitkan hati sahaja…buat apa? ~ Afnan Tasneem~


Dia, gadis yang ceria, jujur cuma kadang kala lurus bendul tak bertempat. Kehadirannya di institusi penyelidikan itu hanya sekadar memenuhi syarat kredit yang diperlukan untuk sempurnakan pengajian peringkat ijazah pertamanya.Sangkanya, praktikal hanya sekadar bekerja sambil menimba pengalaman awal sebelum tempuh alam kerja. Rupanya tidak. 

Berdepan dengan spesis lelaki terancam yang macam bagus   seperti penyelianya itu buat hatinya sentiasa jadi panas. Buat itu tak kena, buat ini tak kena. Tak ada gaya lagsung sedang jalani praktikal. Asyik kena buli tu, adalah! Lelaki itu cuma pandai bagi arahan, tapi tunjuk ajar memang tak pernah ada.  Matanya pula lagsung tak beralih dari skrin komputer setiap kali berkata-kata. Macam bagus sangat! Harap muka je boleh tahan, tapi perangai....

“ Kau letak otak kau kat mane haa? Kat lutut?”.
‘ Kenapa Dr.Syed tanya pada saya macam tu ? 
‘ Sebab kau buat kerja tak guna otak. Tapi guna lutut ! ‘.

Dalam marah, dalam herik…tanpa sedar nama gadis itu sudah mula ada ruang dalam hati dan akal seorang Syed Nadzhan yang dunianya selama ini kosong untuk kaum perempuan. Hari-hari kosongnya mula rasa terisi dengan gelagat Afnan Tasneem yang kadangkala buat dia sering senyum sendiri. Kehadiran Adam Naufal, anak didiknya yang selalu menjadi penyelamat gadis itu dengan senyuman dan bicara tenangnya buat hati Syed Nadzhan yang mula terisi, rasa tergugat. Dari rasa gembira yang baru hendak menyapa, Marah, geram dan sedih jadi pembunuh rasa.

Namun rasa itu terhenti bila akhirnya mereka ditakdirkan untuk duduk serumah tanpa dirancang. Tidak cukup dengan Adam Naufal yang baik hati dan Syed Nadzhan yang suka menyakitkan hati, Syed Emir pula muncul dalam hidup Afnan Tasneem. 

Apakah pengakhiran kisah Afnan Tasneem? Berjayakah dia mengharungi tempoh praktikal di bawah seliaan lelaki itu dengan jayanya? Apakah hubungan sebenar antara mereka berdua hingga memungkinkan mereka duduk bersama?

Afnan Tasneem, seakan-akan hasil tindakbalas kimia yang unik. Ciri-cirinya tak menepati satu-satu kumpulan kimia yang khusus. Dari situ datang menariknya bila lebih pemerhatian perlu dijalankan supaya boleh dikenali dan dikenal pasti kumpulan kimia mana yang paling menghampiri ciri-cirinya. Dan sebab itu, dia jadi pilihan. Dia yang menarik hati -  Syed Nadzhan


ok ke? jemput kritik dan komen ye.

Saturday, October 20, 2012

Lagi..lagi update MSPA di Page FB



“ Ada apa ni?”

Lambat-lambat Tasneem berpaling.

“ Kak Mas….dia kata, kalau nak tahu kita sayang atau tak orang tu kita kena tenung mata dia. Kalau kita rasa berdebar, maknanya kita sayangkan dia.”

“ Kesimpulannya?”.

“Abang ada rasa apa-apa tak tadi masa Anim pegang tangan abang, tenung mata abang....”.

...
“ Penting ke nak jawab soalan tu?”.

Penting ke tidak? Geshhhh..

“Jawab je lah bila Anim tanya. Abang ada rasa apa-apa tak tadi ? Kalau abang ada rasa apa-apa...bermakna, abang...sayang kat Anim...haaa...macam tu,” jawab Tasneem beria-ia.

“ Sengal la Anim ni.”

“Sengal?”. Tasneem garu kepala. Apakah?

“Anim..tak rasa apa-apa?”

Tasneem geleng laju.

“Langsung..tak rasa apa-apa?”.

Geleng lagi.

~MSPA m/s 402~
 
p/s: copy direct dr Page KG Gorup ;-) 

Monday, July 23, 2012

Iklan MSPA :-)


p/s: iklan sementara menunggu MSPA 18 full entry..last  full entry di blog :-)

Tuesday, July 3, 2012

Bab 16 MSPA - Teaser




"Baju ni mama yang hadiahkan dan suruh saya pakai. Saya pakai hanya untuk ambil hati dia saja. Tak ada niat nak menarik perhatian sesiapa.”

“ Niat tak menghalalkan cara Tasneem. Itu, cincin di jari itu. Dari jauh aku dah boleh nampak kilatnya. Bukan niat nak menunjuk juga ? ‘.

“ Cincin ni?Oh, cincin ni saya baru pakai tadi sebelum balik makan tadi. Abang Emir hadiahkan sempena hari jadi saya. Cantik kan? ”.

“ Tak cantik langsung!” balas Syed Nadzhan dengan wajah tegang.

Hahh Dr.Syed ni. Semuanya serba tak kena. Ini tak cantik, itu tak cantik. Apa, dia ingat muka dia tu cantik sangat?

p/s: full entry..insyaAllah esok@ lusa :-)

Thursday, June 28, 2012

Iklan : kenapa Dr.Syed suka sgt pendam perasaaan?


p/s: .....................

Monday, June 18, 2012

Tentang MSPA 15


                                                    Hi everyone ! Meet me and Syed tomorrow..
                                                           MSPA 15....

                                                  ~ Dr.Aleesya a.k.a Syed's future wife :-)  ~

Friday, June 15, 2012

Novel Kahwin Ganti :-)


                                          buat yang belum memiliki novel Kahwin Ganti,
                                                             kini Kg sudah ada di
                                                    Popular Paradigm Mall, Kelana Jaya
                                                         insyaAllah ada rezeki kita jumpa
                                                       di sana esok , 16/6/2012 4.45 petang
                                                                   
                                                                   buat yg sudah memilikinya
                                                      TERIMA KASIH YANG TAK TERHINGGA
                                                                           BUAT ANDA :-)


                                                                      lot's of luv, aifa batrisya

Tuesday, June 5, 2012

Meh, sandar pada aku 14


Tasneem melangkah ke dalam bilik hujung apartment Strawberry Park itu setelah tombol dipulas perlahan. Baru beberapa tapak dia melangkah, peristiwa sewaktu dia hendak minta maaf pada lelaki itu tempoh hari kembali segar diingatannya.

“Kau ni memang payah nak di ajarkan? Berapa kali nak kena cakap? Ketuk pintu bilik sebelum masuk.”

Tasneem telan air liur. Laju kepalanya digelengkan. Itu, kalau waktu dia berjaga dan sedar. Agak-agak kalau dia pura-pura tidur dan dapat tahu orang masuk bilik tak ketuk pintu apa pula ayat yang dia nak sembur kali ni ye? Isyhhhh....

Malas hendak mencari pasal, pintu bilik ditutup semula sebelum diketuk. Namun setelah beberapa kali ketukan di pintu masih tiada sahutan dari dalam. Makanya, setelah dia menunggu buat beberapa ketika dia terus sahaja masuk melangkah. Langkah diatur perlahan, penuh hati-hati.

Suasana bilik itu agak suram. Hanya di terangi lampu bilik tidur yang menerangi sekujur tubuh yang sedang baring menelungkup di atas katil. Melihatkan keadaan itu, Tasneem lantas mencebik.

Cehhh tidur rupanya dia! Iye,iye saja tadi suruh masak megi yang tak sampai 2 minit tu. Tapinya, tak sampai seminit pun dia dah tertidur. Entah apa-apa! Tapi, emmmm...comel juga kan rupa Dr.Syed bila dia tidur?



Wajah tenang yang sedang lena tidur itu dipandang tanpa kerdip. SubhanaAllah! Sempurna betul ciptaan Allah pada hambaNya yang seorang ini. Kalaulah tak memikirkan sikap dia yang macam bagus tu, confirm dah lama dia jatuh hati!

Laju jarinya menjentik perlahan dahi kirinya. Hamboi Tasneem, biasa tu! Sempat lagi nak memuji mamat ni ye! Sudah tu. Kalau dia dah tidur, biarkan. Nanti kalau di kejut, dia mengamuk pula. Yang jadi isu di sini, berani ke dia nak kejutkan lelaki ini dari tidur?

Haruslah tidak!

Makanya, baik undur diri perlahan-lahan dan keluar. Jangan diganggu raksaksa hensem sedang beradu! Tasnem sengih sendiri.

Meja di sisi katil itu sempat juga dijelingnya sekilas. Ehh...Kertas apa yang banyak-banyak dibawanya sampai ke Cameron ni? Entah-entah, kertas komen tentang prestasi praktikal dia kot! Isyhhh...kena baca ni!

Pantas kerusi ditarik sebelum punggungnya dilabuhkan. Kertas dihadapannya yang kemas bersusun diselak satu persatu sambil dahi berkerut.

 Esterifikasi ? Apa benda pula tu ? Entah-entah, Esterifikasi ni adik beradik amidasi juga tak? Sama saja bunyi hujungnya.  Esterifikasi...Amidasi...haa..sama. Sama. Tasneem sengih sendiri.

“ Aku paling pantang orang sentuh barang-barang aku tanpa tujuan, tanpa izin.”

Pantas fail dihadapannya ditutup sebelum menundukkan kepalanya ditundukkan secara automatik. Adoyai Tasneem! Kantoi pulak dah!

“ Maaf Dr.Syed. Saya tak sengaja.”

“Maaf, maaf. Jangan minta maaf pada aku. Minta ampun dan maaf dari Allah s.w.t!” sedikit tinggi nada suara Dr.Syed ketika itu tapi gaya cakap dah macam penceramah agama pun ada.

Wajah lelaki itu dicuri-curi pandang dalam kesuraman bilik itu.

 Emmm... Dr.Syed pun ada sindrom bangun silap bantal macam abang Emir juga ke ye? Kalau abang Emir tiba-tiba berubah jadi gatal merenyam, Dr.Syed pula bertukar jadi ustaz? Macam tu? Ehh..pelik benar sindrom mereka ni.

“ Aaaa...dari Allah? Tapi yang saya kacau barang-barang....”.

“ Itulah dia. Bila hati tu dah hitam , kesalahan besar gunung pun tak nampak di mata. Yang tak bagusnya di sini, bukan papa dengan mama kau sahaja yang dapat ‘share’... aku yang entah macam mana boleh datang sini ni pun terbabit sama. Dapat juga saham!”.

“ Tak ada siapa pun paksa Dr.Syed datang sini,” balas Tasneem, selamba. Pantas mulutnya diketap perlahan. Macam terlebih saja dia tadi. Terlebih berani!

Tasneem memberanikan dirinya berpaling ke sisi. Wajah serius Dr.Syed buat dia rasa sedikit kecut perut. Kepalanya kemudian di garu perlahan.

Rasanya kan, confirm Dr.Syed ni bangun silap bantal. Tadi, dia  marah bila harta benda dia orang sentuh tanpa izin. Okey, faham. Tapi bila masuk bab saham tu, dia jadi keliru sikit. Apa kaitannya di sini?

“Aaaa..Dr.Syed sudi tak jelaskan hal sebenar dalam bahasa yang lebih mudah? Saya ni, tak berapa nak faham sangat . Dr.Syed nak marah pasal saya sentuh fail Dr.Syed atau nak cerita pasal saham sebenarnya ni? ” Tasneem terus terang.

Syed Nadzhan tepuk dahi. Seketika dia mengeluh perlahan. Bantal peluk di sisinya di tarik ke dalam dakapannya.

“ Lelaki dan perempuan yang bukan muhrim, tanpa ada ikatan...berdua-duaan, berpegang-pegangan tangan ,pagi-pagi buta..elok ke tu?” Syed Nadzhan menyoal dengan wajah serius.

Tasneem terkedu. Ini mesti dia nak perli pasal hal dia dan Abang Emir tadi. Hehh, cakap tak serupa bikin! Yang mereka berdua tengah buat sekarang ni, apa bendanya pula?

“ Ni, kita berdua..dalam satu bilik ni...tak elok juga. ”

‘ Bila orang bagi nasihat, dengar. Bukan menjawab dan cuba cari alasan lain nak mengenakan orang. ‘

Tasneem mencebik. Telinga dah rasa berdesing. Hati pun dah mula rasa panas. Bibir bawahnya diketap perlahan.

“ Saya bukan ada apa-apa hubungan pun dengan abang Emir tu. Saya anggap dia macam abang saya, itu sahaja. Lagipun, kami  cuma berbual kosong je tadi.”

“ Berbual kosong sambil pegang-pegang tangan sampai masuk dalam rumah? Siap gelak-gelak lagi ”.

Terkedu Tasneem sekali lagi. Dirinya diberanikan merenung lelaki dihadapannya sebelum dia sedikit terkejut bila lelaki itu menghulurkan tangan ke arahnya.

“ Kita tengah berbual kosong sekarang ni and unfortunately, i’m your brother.So, boleh abang pegang tangan Anim sambil kita berbual-bual?” nada suara Dr.Syed berbaur perli.

“ Dr.Syed ni gila ke apa nak pegang tangan saya?” sergah Tasneem sebelum dia bingkas berdiri dari duduk lalu mencekak pinggang.

 Meluat pula dia melihat lelaki dihadapannya ini lebih-lebih lagi bila dia hanya senyum nipis dengan memek muka mengejek.

“ Yang dianggap macam abang, boleh berbual kosong sambil pegang tangan..tapi dengan abang sendiri?”.

Ayatnya dibiarkan tergantung. Sengaja dia berbuat begitu. Biar budak lurus bendul dihadapannya ini berfikir sedikit. Hal agama seperti ini tidak boleh di anggap remeh. Kalau dia beria-ia menjaga auratnya selama ini, kenapa pula batas pergaulannya dibiar bebas tak berjaga?

“ Dr.Syed bukan abang saya!”. Marah Tasneem.

“ Habis tu, kalau bukan abang…siapa? Boyfriend ? ‘.

Panjang muncung Tasneem sebelum dia ketawa mengejek. Boyfriend? Mati hidup semula pun tak akan! Tasneem menjerit dalam hati.

“ Tak kuasanya heh saya nak ada boyfriend macam Dr.Syed! Jadi supervisor saya pun dah cukup mengerikan,’ balas Tasneem bersahaja.

“ Really? Pandai, ada jawatan tinggi….rupa pun boleh tahan….”.

“ Dan juga macam bagus, kedekut dan satu lagi..perasan!” balas Tasneem berani.

Kali ini Syed Nadzhan pula yang terkedu.  Keluhan dilepaskan perlahan biarpun matanya masih tajam merenung Tasneem tanpa berkerdip.
                                      
“ Save the best for the right person who is destined for you.... because you know what ? Tak guna ada rupa lawa, tutup aurat beria-ia tapi batas pergaulan tak tahu nak jaga. Kalau kau tanya aku, aku memang tak minat dengan perempuan touch n go ni. So, tepuk dada, tanya iman!  “

Syed Nadzhan bingkas bangun dan berlalu meninggalkan Tasneem seorang diri, terkedu di situ.

Tasneem ketap bibir.  Kedua belah tangannya di genggam kuat manakala air matanya di halang kuat dari mengalir. Sungguh, hatinya rasa bergetar kuat ketika itu. Marah dan malu bercampur rasa. Biar sedikit kecewa dengan kata-kata tajam dan sinis tadi tapi sebahagian besar darinya seakan meresap masuk, terus ke dalam hatinya.

Save the best for the right person who is destined for you.

Dan adakah tadi, abang Emir orang yang memang sudah tertulis akan jadi jodohnya nanti?

 Perlahan-lahan Tasneem tunduk sebelum menggeleng perlahan. Astahgfirullah al Azim! Afnan Tasneem, apa yang kau dah buat tadi?

************

Tasneem terjaga agak lewat pagi itu.  Pukul 7.15 pagi baru dia sedar untuk bangun solat subuh. Terasa hendak marah dengan Emira kerana tak kejutkan lebih awal tapi bila dilihat katil disebelahnya tersusun kemas, dia jadi hairan sendiri. Ke mana agaknya dia? Beg pakaian pun dah tak ada!

 Entah-entah, ini plan papa juga supaya Emil dan Emira balik awal dengan Dr.Syed dan dia juga Abang Emir dibiarkan berdua-duan di sini? Ahhh..tak mungkin!

Setelah tudung disarung ke kepala, langkah di atur laju ke luar dari bilik itu. Sunyi dan kosong sahaja ruang tamu itu. Dari jauh, kelibat seseorang yang sememangnya tidak dijangkakan sama sekali ada di situ pada waktu itu sedang duduk elok di meja sambil menelek telefonnya. Aikk...dia seorang sahaja ke? Mana pergi yang lain ni?



“ Patutlah sejuk semacam, rupanya baru lepas hujan ye....”. Tasneem sengaja berbasa-basi. Tidak tahu cara terbaik hendak memulakan bicara dengan lelaki ini selepas peristiwa malam tadi. Rasa segan kerana ditegur bercampur aduk dengan rasa hormat pada lelaki berpangkat abang itu.

“ Emir dengan adik-adik dia dah balik awal pagi tadi. Aku pun tak perasan bila mereka bertolak. Baca ni.”

Tasneem menyambut Iphone yang dihulurkan.

Nadz,

Aku dengan budak-budak ni balik dahulu. Ada hal tiba-tiba. Kau jaga Anim baik-baik.. Kita jumpa di KL ye!

Emir.


Dahi Tasneem berkerut panjang. Otaknya pula ligat berfikir kalau-kalau semalam, Abang Emir ada bercakap sesuatu tentang plan untuk balik lebih awal. Tapi fikirannya menemui jalan buntu. Rasanya, tidak ada. Jadi, hal apa pula yang datang buat mereka terkocoh-kocoh balik sampai tak boleh tunggu dia bangun dahulu.

 Tasneem tarik muka masam. Perlahan, dia tarik kerusi dan ambil tempat di sisi Syed Nadzhan.

“ Dah tu, apa kita nak buat hari ni?” Tasneem menyoal, lemah.

“ Apa lagi, baliklah!”.

“ Balik? Alaaa….”. Tasneem sudah tarik muka empat belas. Ini semua salah Abang Emir! Baru datang satu malam sudah sibuk nak balik.

“ Dah tu, tinggal kita berdua saja kat sini apa yang seronoknya lagi? Dah, pergi masuk bilik. Kemas barang.”

“ Tapi kita tak pergi ladang teh lagi!”.

“ Setakat ladang ijau tu..apa yang bestnya?”

“ Best! Pergi Cameron Highlands tanpa ke Ladang Teh memang tak lengkap. Dekat tempat lain mana ada. Lagipun, kalau kita selalu tengok pandangan hijau, mata kita akan jadi sihat tau! Lebih-lebih lagi mata orang yang selalu mengadap skrin computer macam Dr.Syed. Boleh la ye…kita pergi..sekejap saja. Boleh ye?”.

Laju Syed Nadzhan menggeleng. Air Nescafe di dalam mug dihirup hingga licin sebelum bingkas bangun.

“ Kalau setakat itu saja sebabnya, baik kau google semua gambar pemandangan hijau dekat internet. Tiap-tiap hari kau belek. Buat apa susah-susah bazir duit, bazir tenaga ke Cameron Highlands!”.

Tasneem mencebik. Itulah dia pemikiran penyelidik agaknya. Semuanya ada dihujung jari. Semuanya boleh minta tolong pada pakcik google nak terangkan pada mereka. Ada pula You tube nak lihat lebih jelas secara pergerakan. Masalahnya di sini, mana nak sama reality dengan fantasi!

“ Dr.Syed…please..saya teringin sangat nak pergi. Sekejap pun jadilah. Boleh ye! Lepas ni, entah bila lah lagi saya dapat datang ke sini”

Langkah Syed Nadzhan terhenti di hadapan pintu biliknya. Suara yang separuh merayu itu buat hatinya rasa sesuatu. Satu perasaan yang dia sendiri tak boleh tafsir.

“ Dr.Syed..please..please..please”. Tasneem terus merayu dari meja makan dapur yang hanya beberapa tapak sahaja dari biliknya.

“ Hmmm..iyelah.”

“ Yeaaa!! Terima kasih Dr.Syed. Ini yang buat saya sayang dekat Dr.Syed ni!” Tasneem melompat kegembiraan di dapur sambil tersenyum riang sebelum tindakannya terhenti bila bunyi pintu bilik di tutup kuat mengejutkannya.

Lompatannya terhenti, senyumannya pula mati.

Tasneem garu kepala. Tadi kata, boleh pergi tapi kenapa pula dia hentak pintu kuat-kuat macam orang marah? Aku ada silap cakap ke ? Ahhh..abaikan, yang penting sekejap sahaja lagi dia bakal melawat  ladang teh yang selama ini hanya dilihat dalam gambar. Yieehuu!

Ladang Teh...here i come!


*********

“ Terima kasih Dr.Syed! Ini yang buat saya sayang dekat Dr.Syed ni!”.

Pantas Syed Nadzhan menggelengkan kepalanya sebelum kedua belah telinganya ditekup dengan tapak tangan sambil matanya dipejamkan.

Tak! Tak mungkin! Budak tu mesti tak sedar apa yang dia cakapkan tadi sebab rasa teruja sangat dapat pergi ladang teh . Mustahil dia memaksudkannya. Mustahil!

Dan kalau boleh dia recall semula kejadian tadi,  keadaannya tak ubah  macam budak-budak baru dapat gula-gula waktu ayahnya bawa balik ke rumah. Ucap terima kasih dan kemudian cakap, saya sayang ayah!

Perlahan, matanya dibuka semula lantas tersenyum sendiri. Hatinya ketika itu rasa lebih lega dan dan tenang bila telahan itu dibuat berbanding  tadi.

Tapi, pelik juga bila difikirkan semula. Kenapa pula dia  hendak ambil serius sangat tentang hal tadi ? Sebelum-sebelum ini, rasanya sudah banyak kali Aleesya meluahkan hal yang sama padanya tapi sedikit pun tak masuk dalam hatinya. Tapi tadi?

Sebab yang bercakap tadi bukan Aleesya, tapi budak tu!

Budak tu? Alahai, budak lurus bendul macam dia tu kadang-kadang bukan sedar apa yang dia cakapkan pun. Cakap ikut sedap mulut sahaja. Bukannya difikir dahulu.

 “ Encik, jemput minum.”

Lantas Syed Nadzhan berpaling.

“ Maaf, saya tak ada pesan minuman. Awak silap orang rasanya. ”

“ Tidak encik, minuman ini memang kami sediakan khas untuk encik dan isteri encik yang baru saja berkahwin. Encik datang sini untuk berbulan madu kan?”.

Isteri? Bulan madu? Pantas matanya meliar mencari kelibat isteri yang dimaksudkan tuan punya cafe di ladang teh itu.

Perlahan dia mengeluh perlahan bila melihat gelagat Tasneem yang tersengih-sengih sendiri sambil mendepangkan tangannya ala-ala atas kapal Titanic di hujung balkoni cafe yang mengarah ke ladang teh yang terbentang luas.

Huhh..budak macam tu nak jadi isteri dia? Biar betul ni. Macam mana pula dia dengan budak tu nampak macam pasangan pengantin baru?

“ Aaa...emmm. Okey. Terima kasih. Berapa  bilnya ye?”. Soal Syed Nadhzan sambil menyeluk poket belakang jeansnya.

“Ehhh..tak perlu encik. CafĂ© kami memang selalu sediakan minuman khas untuk pasangan bertuah yang datang ke sini untuk berbulan madu. Kami rasa berbangga sangat encik dan isteri sudi singgah ke sini. Selamat pengantin baru ye. Kami doakan encik dan isteri dikurniakan anak yang comel –comel dan kekal bersama hingga ke akhir hayat ”

Pelayan itu kemudiannya berlalu dengan senyuman masih kekal di bibir meninggalkan Syed Nadzhan terpinga-pinga sendirian.  Dia dengan Tasneem = anak comel-comel? Memang mimpi ngeri !Hendak membayangkan pun dia takut.

“ Ehhh, kata tadi nak singgah sekejap saja. Kenapa pesan minuman pula?” soal Tasneem sambil kedua belah tapak tangannya digumpal-gumpal lalu ditiup. Sejuknya macam dalam peti sejuk! Sudahlah angin kuat.

“ Cuba kau hulur tangan kau.

Mata Tasneem membulat. Pantas tangannya di sorok ke belakang.

“ Dr.Syed nak buat apa? Nak pegang tangan saya? Tak boleh! ”

Syed Nadzhan mencebik. Matanya membulat.

“ Eh, kau ni banyak sangat beranganlah. Tak ada maknanya aku nak pegang tangan kau. Hulur la cepat. Aku nak tengok.” Desak Syed Nadzhan dalam nada berbisik namun tegas.

Tasneem ketap bibir. Wajah Syed Nadzhan dipandang berkali-kali sebelum perlahan, tangannya di letak ke atas meja.

Automatik, Syed Nadzhan tersenyum sendiri bila terpandangkan inai di jari Tasneem. Hmmm..patutlah!

“ Kenapa Dr.Syed senyum? Oooo…tengah telek tangan saya ye!”.

“ Tak ada maknanya”.

“ Apa pula  tak ada makna? Orang dulu-dulu cakap, nak tengok perempuan tu rajin atau tidak tengok pada tangannya. Kalau nampak lembut dan licin je, itu namanya pemalas. Tangan jarang masuk dapur..basuh pinggan. Asyik lumur tangan dengan losyen saja!”.

Syed Nadzhan senyum mengejek.

“ Lembut atau tidak, bukan boleh nampak dengan mata kasar. Kena pegang dulu, baru boleh rasa lembut atau kasar. Lain lah kalau warna kulit. Boleh nampak dengan mata, cerah ke, gelap ke, cokelat ke, kelabu asap ke.”

Mata Tasneem membulat. Pantas tangannya ditarik ke belakang sambil menjeling tajam.

‘ Itukan, betul cakap saya. Dr.Syed memang ada niat nak pegang tangan saya. ‘

Syed Nadzhan menjeling sekilas ke hadapannya sebelum menggeleng perlahan.
Kesian. Naif nye budak ni.

“ Aku tak ada masa nak main sorok-sorok tangan dengan kau. Ni, nak turun tengok ladang teh ke tak nak ni? Nanti lambat-lambat matahari dah tegak atas kepala.”

Perlahan-lahan senyuman terukir di bibir Tasneem. Hilang terus tanggapannya tadi bila soal ladang teh dibangkitkan.

“ Boleh ke saya nak turun bawah?”.

“ Hmmm..pergilah. Setengah jam sahaja.”
                                          
“ Setengah jam saja? Sekejap nya! Mana sempat saya nak tawaf satu ladang teh ni.”

Mata Dr.Syed mencerlang. Tawaf ladang teh? Biar benar budak ni.
                              
“ Take it or we’re leaving.”

“ Okey, okey. 30 minit pun jadilah. Emmm…Dr.Syed tak nak join sama?”. Tasneem terusan mahu tawar menawar. Mana tahu, kalau Dr.Syed termakan tawarannya kali ini. Dari setengah jam sahaja boleh juga jadi sejam kalau dia mahu ikut sama. Tak salah mencuba kan?

“ Malas,” pendek saja jawapannya.

“Alah, rajin-rajinkan lah. Bukan selalu kita nak datang sini. Lagi pun, saya bosanlah jalan sorang-sorang kat bawah tu.”

‘Kalau bosan. Tak payah pergi. Kita balik je terus. ‘

‘Ehhh....okey..okey. Saya turun sekejap ye. Dr.Syed tunggu sini tau. Jangan tinggalkan saya. Sekejap je tau.’ Tasneem pantas berlalu sambil berlari-lari anak.

‘ Hati-hati. Lantai li..... ‘

‘ Aduhhhh !! ‘.

Dan tiba-tiba sahaja di tengah-tengah ladang teh itu ada pula nangka busuk yang jatuh di tangga.


bersambung.....

p/s: terubat rindu anda pada SN dgn Anim? Sudahkan? Hehehehe..ahaaa..di sinilah Tasneem dgn Dr.Syed gi melawat ladang teh...beshh wooo...


It's me!



ada yang rindukan kisah saya dengan 'adik' saya tu? ada? ye ke ni?

dari comment..gaya2 macam tak ramai pun yang mengikuti kisah saya...maknanya idak le ramai sangat yang rindukan saya (mode perasan hensem, perasan bagus  sudah datang........) :-)

okeylah...jumpa nanti. saja nak tumpang iklan. pening kepala, kerja banyak.

it's me,

Syed Nadzhan

Thursday, May 31, 2012

Sedutan MSPA 14


“ Lelaki dan perempuan yang bukan muhrim, tanpa ada ikatan...berdua-duaan, berpegang-pegangan tangan ,pagi-pagi buta..elok ke tu?” Syed Nadzhan menyoal dengan wajah serius.

Tasneem terkedu. Ini mesti dia nak perli pasal hal dia dan Abang Emir tadi. Hehh, cakap tak serupa bikin! Yang mereka berdua tengah buat sekarang ni, apa bendanya pula?

“ Ni, kita berdua..dalam satu bilik ni...”

‘ Bila orang bagi nasihat, dengar. Bukan menjawab dan cuba cari alasan lain nak mengenakan orang. ‘

Tasneem mencebik. Telinga dah rasa berdesing. Hati pun dah mula rasa panas.

“ Saya bukan ada apa-apa hubungan pun dengan abang Emir. Saya anggap dia macam abang saya, itu sahaja. Lagipun, kami  cuma berbual kosong je tadi.”

“ Berbual kosong sambil pegang-pegang tangan sampai masuk dalam rumah?”.

Terkedu Tasneem sekali lagi. Dirinya diberanikan merenung lelaki dihadapannya sebelum dia sedikit terkejut bila lelaki itu menghulurkan tangan ke arahnya.

“ Kita tengah berbual kosong sekarang ni and unfortunately, i’m your brother.So, boleh abang pegang tangan Anim sambil kita berbual-bual?” nada suara Dr.Syed berbaur perli.



p/s: akan datang...............

Thursday, May 24, 2012

Sedikit sedutan MSPA 13..

“ Cantiknya kaktus ni! Comel!”.

“ Cantik ke comel?” Soal Emir.

“ Dua-dua” balas Tasneem sambil sengih panjang.

“ Sama macam Anim. Cantik dan comel.”

Errkkkk!! Tasneem hilang kata. Sudah…abang Emir dah mula balik dah! Sindrom pagi tadi dah mula menyerang nampaknya.

“ Cantik ke comel ke, kena hati-hati. Jangan pegang sebarangan. Nampak saja comel, tapi berduri! Kalau silap pegang, boleh luka nanti ” tiba-tiba saja Syed Nadzhan yang hanya jadi orang ketiga antara mereka turut menyampuk.

“ Kurang-kurang, duri kaktus boleh juga kita nampak dari mata kasar di mana tajamnya. Jadi dari awal, memang dah berhati-hati. Bukan macam aiskrim. Dari jauh nampak menarik dengan warna yang pelbagai. Tapi bila datang dekat dan pegang, cuma rasa sejuk, beku dan bila dah lama mula rasa tajam mencucuk tangan walaupun tak ada duri. Haahh..hilang terus rasa menarik. Macam ada orang tu!” balas Tasneem bersahaja.

" Lorr...buat apa aiskrim dipegang saja? Makanlah! Baru sedap!" tambah Emir yang tak tahu hujung pangkal. Dan Tasneem hanya tersengih sebelum sengihannya mati bila direnung tajam 'orang ketiga'.
 p/s: full entry? tungguuuuu......   :-)

Wednesday, May 23, 2012

Dari Dr.Syed..MSPA...

video

p/s: terubat rindu tak?hehehe ...ampun audio tadak....nape ntah tadak sore dia ( aifa yang poyo...macamlah ada yang rindu ;-)  )

Thursday, May 17, 2012

Review tentang Novel Kahwin Ganti...


 Google punya google..sekali terserempak dengan review ini. Rasanya ini first review yang saya jumpa tentang Kahwin Ganti :-)
 
 
 
 
Pengisahannya sangat menarik tentang sepasang kembar yang selalu berebutkan barang yang sama. Disatu ketika bilamana perbuatan itu sudah dianggap tidak relevan;perkahwinan, si abang, Nuqman hilang di hari pernikahan sehinggakan si adik, Luqman terpaksa menjadi gantinya. Maka terjadilah Kahwin Ganti.
Kini yang menjadi mangsa keadaan adalah si pengantin perempuan, Mya Zara yang menyangkakan dia telah berkahwin dengan buah hatinya, Nuqman.
Satu perkara demi satu perkara terjadi akibat dari perkahwinan mereka. Adakalanya lucu, sedih & adakalanya membuatkan pembaca i.e saya sendiri berasa kecewa dengan sikap Luqman.
Namun, semuanya akan berakhir dengan 'happy ending'.
Ada bahagian-bahagiannya tidaklah sesuai untuk bacaan golongan remaja, pada pendapat saya. Tidaklah 'terlampau' tetapi tidak sesuai. 
 
p/s: terima kasih Noninuna atas review itu. Anda bagaimana? Ada sesiapa yang dah baca sudi berkongsi pendapat dengan saya?
 

Wednesday, May 16, 2012

Preview Bab 11 MSPA :-)



‘ Haa...Nadz..apa lagi. Kau jelaskan lah hal yang sebenar pada Tasneem pasal hal tempoh hari. Tentang kau dengan aku.”

‘ Aku tak ada apa yang nak dijelaskan," balas Syed Nadzhan..serius.

"okey fine. Kalau kau tak ada apa-apa nak jelaskan. Aku ada."

“ Penjelasan apa pula Ni Mir? Kau ni macam-macam lah!”.

“ Aku nak jelaskan, tentang soal aku dengan Tasneem.”

Sedutan jus oren Syed Nadzhan terhenti. Lambat-lambat dia angkat kepala.

“ Hmmm..apa dia. Cepat.Jelaskan.” balas Syed Nadzhan malas-malas.

“ Tasneem, abang sayangkan Tasneem...lebih dari sayang sorang abang pada adik. Dan Nadz, aku nak kau tahu yang aku betul-betul ikhlas sayangkan adik kau ni.”

~ Sedutan Meh, Sandar Pada aku ( MSPA) Bab 11..akan datang ~

Thursday, May 10, 2012

Bab 10..Meh, Sandar Pada aku!


Bab 10

Syed Nadzhan mundar-mandir sendirian di dalam biliknya. Seharian dia begitu. Makan pun rasa tak kenyang. Niat asal hendak keluar dengan Syamil main bowling tengahari tadi ditunda tanpa sebab. Hasilnya, berbakul bebelan dari Syamil dia terima. Entah kenapa hatinya rasa kurang enak. Mood hendak keluar pun tiada. Atas sebab apa? Haahhh..kemungkinan besar sebab tuduhan tak berasas pagi tadi!

Saya tahulah Dr.Syed tak suka pada perempuan kan? Tengok kami yang perempuan ni langsung tak rasa apa-apa.

Boleh pula budak tu kata aku ni minat kaum sejenis? Dia dah gila ke apa? Tak bermakna selama ni dia hanya bekerja dalam lingkungan kaum lelaki adalah sebab dia anti perempuan dan sukakan kaum sejenis. Dia ada sebab tersendiri kenapa dia jadi begitu. Dan apa pun sebabnya yang pasti sekali, dia lelaki tulen. Pasti. Confirm!

Telinganya kemudian menangkap bunyi pintu bilik sebelah ditutup perlahan. Jam dinding di kerling sekilas.

Malam baru balik? Keluar pagi lepas sarapan, lepas maghrib baru balik. Haisyhhh..rosak budak ni nanti kalau nak mengikut rentak Emir yang memang kaki jalan tu! Memang sesuailah dengan jawatan marine engineer dengan sifat suka berjalannya tu. Enam bulan sekali berlayar satu dunia, enam bulan lagi duduk lepak berfoya-foya di Malaysia. Senangnya hidup seorang Syed Emir.

Tanpa dia sedari, kakinya sudah pun melangkah ke arah bilik sebelah. Tanpa ketukan, pintu bilik di tolak kasar.

“ Apa Dr.Syed ni? Masuk bilik orang tanpa izin. Nasib baik saya tak buka tudung lagi!”. Jerkah Tasneem. Sengaja dia memulangkan paku buah keras. Oooo..orang masuk bilik dia pagi tadi, marah. Dia serbu masuk bilik kita  macam pengganas, boleh pula kan?

“ Ini bilik ke apa? Bersepah macam tongkang pecah!”.

Tasneem terdiam. Hilang terus rasa marahnya akibat diserang hendap oleh jiran bilik sebelahnya itu. Matanya ligat memandang ke arah sekeliling bilik itu, lantas tersengih sendiri.

Alah, dia bukan sengaja nak biarkan keadaan bilik jadi macam ni. Kalut punya pasal nak memilih pakaian yang sesuai untuk keluar dengan abang Emir tadi, sampai terlupa nak kemas semula pakaian yang bertaburan atas lantai. Sudah lah tu, cadar atas katil pun tak sempat nak kemas. Belum kira lagi lip ice, bedak compact yang dibiar terbuka tanpa tutup.

“ Alah, ini kan bilik saya. Bukan bilik Dr.Syed. Suka hati saya lah nak buat apa.”

Mata Syed Nadzhan lantas membulat. Tangannya dicekak ke pinggang.

“ Memang bilik ni , bilik kau. Tapi rumah ni... ‘.

‘ Mama saya dah kahwin dengan papa Dr.Syed, jadi rumah ni rumah saya juga lah ! ,” balas Tasneem, selamba. Sedikit pun pandangan mata lelaki itu tidak beri kesan padanya.

Syed Nadzhan jadi makin panas dengan sikap Tasneem. Perlahan, dia mendengus kasar.

Perkara pertama yang dia tak patut lakukan adalah datang ke bilik ini tadi dan menegur budak perempuan ini. Sebab?

Pertama. Tak untung apa-apa.

Kedua. Buat sakitkan hati saja.

Ketiga. Baik balik bilik dan anggap budak ini tak wujud.

Malas hendak melayan, Syed Nadzhan pantas keluar dari bilik itu sebelum lengannya ditarik perlahan sewaktu melalui tangga ke tingkat bawah.

“ Nadz tolong papa boleh?”.

“ Hmmm..apa dia pa?” soal Syed Nadzhan malas-malas. Entah sejak bila papa ada di situ pun dia tak pasti. Harap-harap papa tak nampak tindakan dia menyerang bilik budak tu tadi.

“ Esok, Nadz tumpangkan Anim ke tempat praktikal dia ye! Mama dengan papa ada hal sikit esok. Tak dapat nak hantar Anim.”

“ Suruhlah dia naik teksi pa. Teksi kan banyak....”.

“ Nadz...dia tu adik perempuan Nadz. Nadz tak kasihan ke pada dia? Lagi pula, dekat kawasan rumah kita ni jarang-jarang teksi masuk. Nadz pun nak pergi ke arah bangi juga kan? Apa salahnya, singgah sekejap”.

“ hmmm...ye lah. Tapi Nadz pergi awal. Esok ada meeting. Nanti papa beritahu pada budak tu, suruh bangun awal sikit. ”

Syed Irham senyum panjang lantas angguk. Pegangan pada lengan anak tunggalnya itu dilepaskan. Mungkin Nadzhan nampak keras di luar, tapi hatinya sebenarnya lembut.

*********

“ Kau tak ada baju lain ke? Asyik-asyik pakai t-shirt dengan seluar jeans.”

Sudah hampir 15 minit dia dalam kereta itu barulah si pemandu ini bersuara. Dari masuk kereta tadi, suasana dalam kereta itu dah macam dewan periksa. Senyap. Sunyi je. Nak buka radio dengar Hot.Fm pun tak berani.

Tasneem merenung dirinya dari atas ke bawah. Sesekali kepalanya dijengukkan ke cermin sisi kereta itu. Salah ke pakai macam ni? Asal menutup aurat, menutup apa yang patut dari pandangan orang lain cukuplah tu kan?

Tasneem sengih sendiri. Entah dari mana idea itu datang. Tapak tangannya lantas di sua ke sisi kanannya, membuatkan dahi Syed Nadzhan berkerut panjang.

“ Apehal pula ni?”.

Tasneem sengih lagi.

“ Bak duit. Nanti saya pergi beli baju lain.”

Pantas tapak tangan comel itu ditolak ke tepi dengan sikunya. Tasneem mencebik. Kalau dah kedekut tu, kedekut juga. Komplen saja pandai, bila minta duit tak mo bagi!

“ Hal kita berdua, aku nak kau rahsia kan dari semua budak ofis. Faham?”.

Kening Tasneem bertaut. Ehhh..dah tukar topik lain pulak?

“ Dr.Aleesya pun?”.

“ Bila aku kata semua, maknanya tak ada pengecualian.”

“Ooooo....”. Mulut Tasneem melopong. Namun kemudian dahinya berkerut. Ada sesuatu yang memusykilkan dirinya.

“ Kenapa nak kena rahsia kan pula Dr.Syed? Kita bukannya kahwin paksa atau pun bercinta diam-diam pastu kahwin tak ajak orang macam dalam kisah novel atau drama dekat tv. Parents kita yang kahwin yang mana menjadikan kita jadi adik beradik, betul tak? Jadi apa yang nak dirahsiakan?”.

Tasneem mati kata bila soalannya di balas dengan renungan tajam. Perlahan, nafasnya dilepaskan.

“ Lambat laun, orang akan tahu juga pasal kita lebih-lebih lagi, Dr.Aleesya. Tapi,  Dr.Syed jangan risaulah ye.  saya janji saya tak akan beritahu pada orang lain,” tambah Tasneem lagi bila tiada respon yang diterima.

“ Kau cakap macam tu lagi tambah risau aku dibuatnya.”

“Apesal pulak?”. Tasneem memberanikan dirinya membalas renungan Dr.Syed. Apa, ingat dia ni kepochi sangat ke?

“ Janji perempuan, memang tak boleh dipercayai.”

“ Eleh. Ayat macam dalam drama je! Kenapa ? Macamlah Dr.Syed pernah ada makwe berjanji nak kahwin lepas tu kahwin dengan orang lain! Dr.Syed kan...”.

“ Aku apa?” pantas Dr,Syed bertanya. Belum sempat Tasneem habis buat kenyataan.

Tasneem terdiam. Matanya dijulingkan. Dok fikir, sesuai atau tidak perkataan itu dikeluarkan waktu-waktu sebegini. Ini ada juga nanti yang kena jalan kaki pergi opis ni.
Ini namanya menyediakan peluru untuk diri sendiri ditembak.

Dan..belum sempat akalnya terus membuat tafsiran bunyi tayar diberhentikan secara tiba-tiba menghentikan lamunannya.

“ Kau turun sekarang.”  Nada suara keras dan tegang. Takut-takut Tasneem nak pandang.

“ Saya tak cakap apa-apa pun lagi.” Cuba memujuk. Tapi gaya muka Dr.Syed macam tak makan pujuk je! Adoyaiiii....

“ Memang. Tapi aku dah tau apa yang kau nak cakap. Turun sekarang. Now!”.

Tasneem mendengus kasar. Beg tangan dihujung kaki dikelek ke bahunya sebelum pintu kereta dibuka dan kakinya melangkah keluar.

Kereta BMW itu berlalu dengan laju. Tasneem gumpal penumbuk. Kuat. Geramnya menggunung pada tuan punya kereta. Apa punya abang la perangai macam ni. Cakap sikit pun dah nak melenting. PMS ke apa?

“ Dr.Syed kejam!!!!!”.

Namun jeritannya tidak ke mana. Mahu tidak mahu, langkah kakinya diteruskan menuju ke arah tempat yang dituju, di hujung lencongan jalan itu.

************

Syed Nadzhan mengeluh perlahan. Jari-jarinya mengetuk perlahan meja kerjanya tanpa rentak sekata. Pandangan matanya pada skrin komputer tapi pemikirannya entah ke mana.

Sesekali jam di tangan dikerling. Sudah pukul 9 malam. Ke mana agaknya dia pergi ye? Waktu makan malam pun tak ada. Bilik pun masih bergelap. Nak tanya pada papa, terasa segan pula. Confirm dia pula nanti disoal kenapa budak tu tak balik sama tadi. Nak tanya pada auntie Farah? Lagilah tak kot! Bercakap dengan wanita itu pun jarang-jarang sekali.

Haihhh..mana budak ni pergi sampai sekarang tak balik lagi? Tak kan lah dia berjalan balik ke sini kot? Tapi, kalau nak dikira sikap degilnya..memang ada potensi budak tu jalan kaki balik umah ni. Atau...dia tunggu bas? Jap...mana ada bas dari bangi masuk ke sini.

Syed Nadzhan terus mengeluh. Rasa menyesal pula menghukum budak itu dengan tidak menjemputnya petang tadi. Sudahlah tu, pagi tadi ditinggalkan tepi jalan dan hampir 800 meter juga dia perlu berjalan.

Ahhh...tapi rasakan! Itu pengajaran untuk budak macam tu. Lain kali, cakap tu ikut akal fikiran bukan ikut sedap mulut saja. Ada ke patut, lelaki normal macam dia dituduh sukakan kaum sejenis? Gila! Memang gila!

Bebelan Syed Nadzhan terhenti bila wajahnya ditekup dengan bantal dari belakang. Dia menghela nafas panjang. Ini siapa pula yang nak bergurau kasar dengan dia malam-malam buta macam ni?

Tangannya pantas cuba menarik bantal itu dari terus menutupi wajahnya tapi tekupan jadi makin kuat pula.

Bengang dengan keadaan itu, dia bingkas bangun dari kerusi sebelum tekupan bantal itu dilepaskan perlahan-lahan.

Haaahhh...dah di agak. Mesti mamat ni! Gelak tawa Emir memenuhi bilik itu. Beria-ia dia ketawa sambil menepuk-nepuk karpet di atas lantai. Syed Nadzhan ketap bibir. Geram. Ini ada yang nak kena ni!

“ Sudahlah masuk tak da salam. Ada niat membunuh pulak tu!”.

“ Wowww...wowww..berat tuduhan kau pada aku tu Nadz! Aku bergurau saja kot. Kau ni, nak di ajak bergurau pun tak boleh! Kalau tak boleh bergurau, duduk surau la bro !” balas Emir dgn gelak yang berselang seli.

“ Surau ye.. bergurau ye, sekarang aku nak bergurau pula dengan kau. Kau jaga!”

Pantas bantal di hujung katil di capai lalu dihempuk ke wajah Emir. Emir terkejut lalu tawanya terhenti tiba-tiba. Tak mahu mengalah bantal lain di atas katil dicapai. Tak sampai 5 minit, adegan pukul memukul guna bantal antara nereka berdua bermula. Tapinya Emir dengan susuk tubuh lebih tinggi ada kelebihan. Bertalu-talu badan sepupunya dihempuk dengan bantal.

“ Wei...sudah lah tu! Aku penatlah!” Syed Nadzhan kemengahan. Seharian bermurung dan termenung, terasa badan ‘berat’, tak bertenaga.

“ Kau yang mulakan, kau rasakan lah. Konon nak bergurau...hambek ko!”. Emir terus menyerang tanpa henti.

Syed Nadzhan makin mengah dan lelah. Inilah akibatnya bila terlalu sibuk berkerja dan jarang bersenam. Badan dah tak fit!

Akhirnya, dia nekad. Dengan sekuat tenaga, dia merempuh Emir hingga Emir akhirnya terbaring ke atas katil dengan badannya menghempap tubuh Emir sebelum mereka berdua ketawa besar.

“ Abang! Abang Emir! Apa abang berdua buat ni?”.

Tawa mereka berdua terhenti di situ bila wajah Tasneem dengan mulut ternganga  berdiri pucat di hadapan pintu bilik itu. Syed Nadzhan bingkas bangun dan membetulkan tshirtnya sebelum berdehem perlahan.

“ Kau nak apa datang sini?”.

‘ Abang dengan abang Emir ni kan..urghhhh....’ Tasneem terus berlalu tanpa menghabiskan kata-katanya. 

Matanya sakit, hatinya lagi teruk. Bukan saja sakit, tapi parah ! Betul-betul dia tak sangka yang abang Emir pun macam tu juga ! Dia fikir, abang Emir sedikit berbeza. Iyelah kan, mulutnya manis saja bila bercakap. Ciri-ciri playboy yang dikelilingi perempuan tu memang dah ada dah. Tapi kejadian tadi tu ?

Adoooooi.....kenapa ye ? Lelaki hensem-hensem memang majoriti macam tu ke ? Sudahlah bilangan kaum lelaki kat dunia ni dah berkurangan ! Tak ada ke lelaki yang tulen, hensem, baik dan beriman yang boleh dia kenali dan jadi kawan ?

 Adam ! Adam pula macam mana ye ? Dia pun boleh tahan hensem juga orangnya. Entah-entah, dia pun macam Dr.Syed dengan Abang Emir ! Argghhhh...gila ! Gila! Kenapa dia dikelilingi lelaki yang macam ni? Tidak!!!!!

************

‘ Nadz..aku tidur sini boleh tak ? Penat lah gi jalan-jalan kat The Mines tadi. Aku janji, aku tak merangkak ke bilik sebelah malam-malam buta. Penat ni kot! Mau kejap lagi aku tidur sampai berdengkur. Boleh tahan kuat jalan juga adik kau tu. Habis semua kedai dekat Mines tu dia masuk. ‘

Syed Nadhzan mendegus. As expected ! Tengok muka pun dia dah tau yang budak tu kaki jalan. Kuat jalan, pastu mulut dok mengomel itu ini = Afnan Tasneem. Equation baru untuk malam ini.

“ Kau jemput dia balik ke petang tadi?”.

“ Yup, aku bosan duduk rumah seharian. Jadi aku call dia, nak ajak jalan. Wehhh…kenapa dengan tadi tu ye? Aku tengok pucat lesi muka Anim tadi. Apahal? Tak paham aku dibuatnya.”

Lagi kuat dia mendegus. Wajah juga turut berubah. Tegang. Mengingkat kan insiden tadi, dia jadi marah pada diri sendiri. Kenapalah masa tu juga budak tu kena nak singgah bilik ni dan tengok adegan mereka berdua tadi tu?Urghhh....

Hmmm..nak cerita pada Emir ke tidak ye? Nanti kalau cerita, takut kena gelak. Kalau tak cerita, kesian pula pada dia sebab di salah anggap dengan budak tu. Adoii...budak tu memanglah. Tak ada cerita, saje dia nak buat cerita.

“ Budak bilik sebelah tu ingat aku ni suka kat kau!”

“ Pulak? Salah ke kau suka aku? Kitakan sepupu!”.

Syed Nadzhan tepuk dahi. Isyhhh..lambat pula ‘ram’ ( Random Access Memory ) mamat ni malam ni. Itu pun tak faham.

“ Maksud aku. Suka. Aku lelaki, suka dekat kau..lelaki. Faham ?” Syed Nadzhan buat pengakuan dalam nada suara malas-malas. Mengaku dalam paksa.

“ What? Wait! Anim fikir kau dengan aku...”

“ Fine. Jangan sebut.”

Emir ketawa besar. Perlahan tubuhnya dibaringkan di sudut ujung katil sambil terus ketawa tanpa henti. Syed Nadzhan mengeluh perlahan. Dah dapat di agak respon Emir akan begini.

Malas hendak melayan gelak Emir yang mampu bertahan hingga setengah jam itu lantas pandangannya di alihkan ke atas kertas di sisi kanan mejanya. Matanya dikecilkan membaca tulisan tangannya.

Apa pula yang ditulisnya ni? Ini mesti tulisan masa dia mengantuk gila mendengar Dr. Azmah membebel waktu mesyurat siang tadi. Sejam membebel tak berhenti-henti. Dok ulang perkara dan perkataan yang sama sampai semua orang naik bosan. Kesannya? Dia yang seperti biasa kena ambil minit mesyurarat sudah beberapa kali terlelap. Tulisan pun dah macam cacing kerawit saja gayanya. Nak baca pun tak faham.

Matanya membesar bila tiba-tiba kertas lain yang siap bertaip tiba-tiba saja di hulurkan ke arahnya betul-betul di letak atas kertas kajang tulisannya tadi. Lantas dia menoleh ke sisi.

“ Apa ni? Report mingguan, hantar esok kat opis. Sini rumah, bukan opis.”

Tasneem mencebik. Caihhh...nak berlagak supervisor pula dekat rumah ye. Sekilas dia menoleh kea rah abang Emir yang sejak tadi gelak sorang-sorang sambil tekup muka dengan bantal. Ini lagi sorang, kena sawan gelak agaknya. Gelak beria-ia sampai tak sedar dia masuk.

“ Bukan report. Bacalah. Abang Emir…jangan lupa baca jugak tau! Selamat malam!”. Sengaja suaranya dikuatkan supaya Emir turut mendengar. Seperti dijangka, tawa Emir terhenti. Dia bingkas duduk di sisi katil. Tasneem kemudiannya berlalu tanpa menunggu jawapan lalu tutup pintu sebelum keluar.

“ Apa tu wehhh? Baca sikit Nadz! Surat cinta Tasneem untuk aku ke?”

Mata Syed Nadzhan terbuka luas. Satu-satu patah perkataan yang tertera di atas kertas A4 itu dibaca dan diteliti.

”Kami jadikan negeri kaum Luth itu yang di atas ke bawah (Kami balikkan) dan Kami hujani mereka dengan batu dari tanah yang terbakar dengan bertubi-tubi, yang diberi tanda oleh Tuhanmu. Dan siksaan itu tiadalah jauh dari orang-orang yang zalim.
 (QS. Hud [11]: 82-83)

 “Ada empat golongan yang di pagi hari mereka berada dalam kemarahan Allah Subhaanahu wa ta’ala dan di sore hari mereka berada dalam kemurkaan-Nya.”
 
Abu Hurairah berkata: “Siapakah mereka itu wahai Rasulullah?”
 
Beliau ` menjawab: “Para lelaki yang menyerupai wanita, para wanita yang menyerupai lelaki, orang yang menyetubuhi binatang, dan lelaki yang menyetubuhi lelaki.”


 Hadits oleh Ath-Thabrani dan Al-Baihaqi.


“ Afnan Tasneem!!!!!!!!”.


Tasneem cepat-cepat peluk bantal peluknya kuat-kuat. Seramnya dengar suara pekikan dari bilik sebelah tadi tu. 

Mesti muka Dr.Syed merah padamkan? Hisyhh..tak baik tau dia tu. Niatnya baik cuma hendak ingat mengingati sesama saudara seislam. Bukan ke ustazah selalu cakap.. Barangsiapa di kalangan kamu yang melihat kemungkaran, hendaklah mengubahnya dengan tangan, sekiranya tidak mampu, maka ubahlah dengan lidah dan sekiranya tidak mampu, ubahlah (benci) dengan hati, maka itu adalah selemah-lemah iman. 

Nak cegah guna tangan tu, idak le kot. Tengok adegan tadi pun dia rasa malu sendiri. Makanya, dia ambil langkah kedua. Menegur dengan baik.

“ Afnan Tasneem!!!!”.


Bunyi ketukan kuat di pintunya buat dia tersentak. Tombol pintu pula beberapa kali kelihatan dipulas. Wahhh..Dr.Syed betul-betul mengamuklah! Macam mana ni? Siapa pula nak hantar dia pergi opis esok? 

Abang Emir? Hisyhhh....tak nak lah! Bukan dia dengan Dr.Syed sama saja ke?

Ahhh..susah-susah, esok pura-pura je sengguggut. Minta mama bawa pergi klinik, minta mc. Habis cerita. Kurang-kurang boleh juga reda amukan Dr.Syed, betul tak? Tasneem sengih panjang. Matanya dipejam perlahan. Bunyi ketukan di pintu dibiarkan tidak bersambut dan tidak lama kemudian dia terlelap. 

***************

p/s: awak...kita bersambung lagi ye! kalau sudi..tinggalkan lah jejak komen anda ye... Dr.Syed amat menghargainya... ;-p



Jom borak!

 

******Ini nukilan hati aifa ***** Published @ 2014 by Ipietoon