Followers

Sunday, November 20, 2011

Sinopsis Bab 11

Mya Zara hanya merenung kosong ke luar tingkap kereta Volvo S70 milik papanya. Hatinya sentiasa resah sejak Luqman meninggalkannya malam kelmarin. APa yang di buatnya serba tak kena. Duduk salah, baring pun terasa salah. Begini agaknya rasa orang yang berdosa. Selalu dilanda keresahan.

Vibrate telefonnya bergetar kuat di dalam pegangannya, cepat-cepat dilihat pemanggilnya dengan perasaan berbunga-bunga. Hampa, bila bukan orang yang ditunggu memanggilnya. Ahhh..iskandar. Cuti semester macam ni pun dia nak call! Panggilan di biarkan tanpa berjawab.

Vibrate telefonnya berterusan bergetar, tapi dibiarkan tanpa rasa ingin menerima panggilan itu. Di fikirannya hanya ada dia.

Puan Rania berpaling ke arah tempat duduk belakang. Dia perasan tentang perubahan sikap Mya Zara sejak Luqman balik malam itu. Bila ditanya,katanya Luqman ada kerja. Perlu balik awal. Tapi gayanya, macam ada yang tak kena antara mereka berdua. Bergaduh agaknya!

“ Zara, kenapa tak angkat call tu sayang? Entah-entah Luqman call”. Mya Zara mengangkat mukanya bila ditegur Puan Rania. Dia memaksa dirinya untuk senyum.

“ Bukan Luqman mama. Kawan Zara. Zara malas nak angkat call time cuti. Tak lain pasal kerja lah tu”. Puan Rania mengangguk faham.

“ Confirm ni, Zara nak papa hantar Zara ke rumah Nuha? Zara tak nak singgah rumah dulu?”. Kali ini En.Harith pula yang bertanya.

“ Iye, papa. Ummi pun ada kat rumah Kak Nuha. Papa tolong hantarkan Zara ke sana ye. Nanti Zara balik johor dengan ummi”………..

+++++++++++++++++++++++++++++

“ Luqman dah tak ada Zara. Kak Long tak tahu mana dia pergi. Yang kak long nampak, dia bawa beg besar. Passport dia pun di bawanya”. Muka Nuha Aleesya sedikit mendung. Datin Zahrah pula hanya diam seribu bahasa. Dulunya Nuqman, sekarang Luqman pula yang pergi. Ahhhh..kenapalah anak-anak lelakinya ini sentiasa mahu merisaukan hati tuanya?

Mya Zara turut diam membisu. Wajah tua ummi di tenungnya dengan penuh rasa bersalah. Kalaulah ummi tahu apa yang berlaku, mesti ummi sedih dan hampa dengan aku. Aku yang memulakan semuanya.Aku puncanya Luqman lari! Mya Zara mengeluh panjang.

“ Tak apa lah Zara.Zara jangan risau. Ummi rasa, Luqman tu tak pergi jauh. Mungkin dia pergi bercuti agaknya. Dulu-dulu, masa cuti semester begini dia memang suka pergi bercuti tak beritahu ummi pun. Tahu-tahu, dia balik bawak cenderahati kat ummi dengan arwah abah ‘. Datin Zahrah senyum. Doanya, moga apa yang dikatakannya sebentar tadi benar belaka. Luqman budak baik, marahnya tak kan lama !

+++++++++++++++++++++++++

Mya Zara cepat-cepat membayar tambang teksi bila teksi bermeter itu berhenti betul-betul di hadapan banglo di Bukit Tunku itu. Air matanya yang masih bersisa, di lapnya dengan hujung lengan jubahnya.

Perlahan-lahan dia menarik nafas, dan melepaskannya semula. Kemarahannya cuba ditahan...tapi kurang berjaya. Sabarnya ada tahap, tapi kali ini Iskandar memang dah melampau. Azwa pun sama. Agaknya mereka memang dah berpakat berdua sebelum ini.

Pintu pagar besar terbuka perlahan. Datin Zahrah menunggu di hadapan pintu besar rumah banglo itu dengan senyuman.

Mya Zara melangkah laju lalu bersalaman dengan ummi lalu memeluk erat tubuh umminya. Perlahan-lahan Datin Zahrah menepuk belakang badannyam seakan mengerti perasaanya ketika itu.

“ Dah, jom masuk. Kita cerita di dalam ye”. Mya Zara mengangguk perlahan. Pintu utama banglo itu ditutupnya sebelum menurut langkah ummi kea rah ruang tamu banglo itu.

Baru setapak dia melangkah, loceng pintu berbunyi. Berkerut sedikit dahinya. Siapa pula yang datang petang-petang sebegini? Perlahan-lahan pintu kayu itu di buka semula.

“ Ummi!”. Mya Zara terkaku melihatkan kelibat tetamu yang baru tiba di hadapan nya itu. Mulutnya bagaikan terkunci untuk terus bercakap, lebih-lebih lagi bila wajah redup itu memandang kosong ke arahnya. Waktu itu juga badannya terasa ringan, seakan ingin pitam!




p/s: insyaAllah nxt entry, 2..3 hari lagi baru di publish..stay tune ek :-)

10 comments:

Anonymous said...

wahhhhhhh.akak nak buat surprise ek..?hihi,mmg best..hmm,gaya penulisan pom best..:0)-Say Hello(Aina Eyna)

Anonymous said...

xsabar tnggu yg seterusny (^___^)

blinkalltheday said...

luqman dah blk ke??luqman, cepat lah balik, pape pun zara still ur wife, kan??

fazelina said...

xsabar tnggu next n3

ryana said...

sape 2....
citer makin menarik...
next

Makanan Kesihatan said...

jgn2 nuqman yg dh balik..

xxx ooo said...

jangn ckp nuqman balik!! no way!! hahahhahah

AIFA BATRISYA said...

tq all...insyaAllah..esok or lusa bab 11 akan di publish....sapekah gerangan di muka pintu?jeng..jeng..jeng....iskandar rasanya..hehehe...

to ummi rahimi : wahhh...ni penyokong kuat luqman ye... :-)

Miss FF said...

ala, janganlah Nuqman.. biarlah Luqman yg balik.. xnak Nuqman.. we want Luqman right, anyone? he3.. btw saya suka gaya penulisan penulis~ smooth je..

Yoona said...

best..! saya suka penulis pandai kasii suspen ..evry entry mestiii interested nak tau kisah selanjutnya..mcmm crita koreaa,mestii nak tengok next episode!heheh <3

Jom borak!

 

******Ini nukilan hati aifa ***** Published @ 2014 by Ipietoon