Followers

Tuesday, November 1, 2011

BAB 1

Aku mengeluarkan baju dari dalam beg, satu persatu. Kemas lipatannya di mata aku. Yang pasti, bukan kerja aku. Kalau aku, aku sumbatkan saja semuanya dalam beg. Mudah dan cepat.

“ Woi akim! Buat apa tu? Mengemas ke?”.

‘ Tak ada lah. Tengah masak. Nak join ? “. Aku tersengih sedikit sambil berpaling ke

arah datangnya suara. Tak sesuai langsung soalan Fakrul tu. Sah-sah dia nampak apa aku buat.

“ Huk aloh.Sejak bila kau jadi loyar buruk ni akim? Sudah lah tu, time cuti semester ni kau senyap jek. Sikit pun tak ada hello-hello aku ajak lepak. Kau buat apa ha 3 bulan ni ? Kau kawin ye?”. Senyuman aku mati. Kahwin? Satu soalan yang jarang-jarang Fakrul tanya.

“ Ah..mengarutlah kau. Muda lagi beb..baru umur 23 kot. Enjoy la!”.

“ Alah nak tipu aku pulak. Cuti ni kau kawin kan.Tuu..cincin kat tangan tu apa bendenye?Sebelum ni tak ada pun aku tengok kau pakai”. Muncung mulut fakhrul merujuk pada cincin di jari aku. Cincin di jari, aku tenung tanpa makna.

“Ohhh..cincin ni. Awek kasi”. Bersahaja aku membalas.

“ Awek mana pula ni? Kau punya konsepkan time basis tiap-tiap awek kau Cuma sebulan je. Ni yang mana pulak ni?”. Fakhrul masih belum berpuas hati.

“ Awek bulan lepasla. Syira. Tapi dah putus dah pun”. Fakrul mengeleng-geleng lalu ambil tempat di atas katil aku. Itu tandanya, makin lama lah sesi soal jawab aku dengan dia.

“ Kau ni kan Akim, bila nak taubat? Kau ingat, perempuan ni topup ke apa ? Tiap-tiap bulan beli baru, ‘. Sesi ceramah Fakrul bermula.Kalau tak dihentikan, sampai pagi pun dia boleh berceramah.

‘ Aku bukan buat apa-apa pun dengan diaorang. Kawan-kawan saja. Keluar minum,tengok wayang. Sikit pun aku tak sentuh.Diorang yang anggap lebih. Bukan salah aku. Tunggulah, aku jumpa yang sesuai buat ‘stok’ bini, aku berhentilah.Lagi pun, inikan final year kita. Enjoyla beb. Jangan stress-stress!”.

“ Petutnya Akim, kau gunakan rupa kau tu ke arah kebaikan. Cuba kau bagi motivasi ke, buat modelling ke, masyuk gak! Boleh belanja aku.Iyelah. Entah macam mana lah kriteria ‘stok’ bini kau tu. Yang ‘stok’ top up ni pun aku tengok tak ‘semenggah’.Seksi bukan main, macam tak cukup kain! “.

“ Ohhh itu mesti beb, baru menarik di mata!”. Aku gelak besar.

“ Menarik ye.Kalau muka menarik, hati ada busuk tak guna jugak. Lagi bagus kalo bertudung,insyaAllah terpelihara dari macam-macam ”.

Gelak aku terhenti tiba-tiba. Fahkrul ni kan, kadang-kadang apa dia cakap memang ‘makan dalam’.

********************************************

“ Akim…tu calon awek kau bulan ni”. Zakri tepuk bahu Hakim. Hakim, Fakrul dan Adam serentak berpaling. Bila terpandang saja orang yang dimaksudkan Zack, Hakim terus tarik muka. Yang lain, bantai menggelakkannya.

‘ Cisss kau Zack. Itu penghinaan namanya. Ada yang kena balik rumah jalan kaki ni ,” balas Hakim. Geram.

“ Jangan lah marah Jon Duan Akim. Sesekali tukar ‘taste’ apa salahnya kan?”, Adam turut sama jadi sekutu Zakri.

“ Idak le marahnye teman ni. Tapi kot ye pun, agak-agaklah. Awek gila fesyen macam tu yang kau nak suruh aku tackle kot? ‘. Hakim mendegus, tak puas hati.

‘Wehh..diam, diam. Dia lalu ‘. Zakri bagi signal suruh kami berhenti bercakap. Seperti biasa, kami memang mengikut arahan. Gila betul awek ni. Fesyen apalah agaknya yang dia ikut ni. Pompuan bertudung pun dah berfesyen tudung syria la,tudung ‘Yuna’ lah..dia masih begini ? Fesyen dari planet Pluto agaknya. Rambut ikat dua, baju merah, berseluar hijau.Kasut snickers oren. Ada lagi ke fesyen macam ni ?

‘ Eh Zack, siapa nama budak pelik tu ?’. soal Fakrul.

“ Kalau aku tak silap, Natasya namanya. Kalau aku silap, kau tanyalah dia sendiri !Hua..hua..hua ‘. Tak semena-mena Fakrul si budak baik pula yang kena. Merah padam muka dia. Bengang agaknya .

“ Fuyooo..nama bukan main.Tapi dressing fail! Amacam akim? Ada brani? Aku cabar kau, kau tukar imej minah ni. Duit minyak kereta kau, sebulan aku tanggung”. Terkebil-kebil mata Hakim dengar cabaran Zakri.Ahhh…jadi kerja pulak dia nak jadi perunding imej minah Pluto tu.

“ Sorry la Zack, tak berminat. Kau cabar aku buat benda lain la ye”. Kaki nya sudah melangkah ke bilik Tutorial 1. Tempat paling belakang yang di ambilnya. Malas nak duduk depan-depan. Asyik kena tempias En. Hamzah je. Cakap menyembur!

“ Kalau gitu, apa kata kau tackle minah tu. Yang pakai jubah moden biru laut tu . ‘ Zakri masih tak berpuas hati.

‘ Mana ? ‘. Hakim, Fakrul dan Adam terjenguk-jenguk ke luar kelas. Mak aihh..tajamnya mata Zakri. Jauh lagi minah tu, dia dah boleh nampak?

‘ Yang tu lah. Ehh..kejap. Siapa dia ni ? Student baru ke? Tak pernah nampak pun. Cun jugak wehhh”. Zakri ternganga. Awek baju biru semakin menghampiri kelas mereka. Hakim membulatkan matanya.Sesekali pipinya di cubit. Tak kan kot!

“ Ehhh..dia nak masuk kelas kita lah weh. Student baru? Tak logiknye! Tak kan final year baru masuk kot”.

“ Assalamualaikum semua….”.

“ Waalaikumsalam…..”. Semua yang ada dalam bilik itu masih ternganga dengan kehadiran awek jubah biru.

“ Saya Mya Zara. Boleh panggil saya Mya.Tutor baru anda semua, menggantikan En. Hamzah. Beliau sekarang sudah menyambung pelajarannya di US. Memandangkan ini kali pertama saya mengajar, mohon kerjasama dari kamu semua ye ”.

“Oooo…tutor.Ingatkan student baru”. Suara nakal Zakri mengundang gelak tawa satu kelas. Hakim pula masih ternganga.

“ Kau ni Akim. Kot ye pun,janganlah sampai ternganga macam tu. Tak cukup tangan aku nak tampung air liur kau nanti. Control macho la sikit beb!”. Teguran Fakrul buat Hakim tersedar.

“ Cun seyy..tutor baru kita. Macam muka heliza la!Bezanya, dia ni dressing biasa-biasa je. Tak modern sangat. Aduhaii...confirm tiap-tiap hari aku datang kelas tutorial ni!”. Bisik Adam perlahan.Hakim mencebik. Apa nye yang cun nye? Pakai jubah, tudung lilit-lilit. Tak cun langsung!Kolot!

“ Haaa...abang-abang di belakang tu.Ada apa-apa soalan ke sebelum kita mulakan kelas? Rancak berbual saya nampak?”. Jantung Hakim rasa terhenti seketika. Matanya tajam memandang tutor barunya. Mya Zara nampak sedikit tersentak tapi kemudian nampak tenang.

“ Ye, yang baju biru tu. Ada apa soalan yang nak ditanya?”. Zakri sengih.

“ Nama saya Zakri. Bukan saya yang tanya, kawan sebelah saya ni yang suruh tanya. Awak ni umur berapa?”. Kawan sebelah?? Hakim menyiku kasar tangan Zakri. Zakri sengih lagi. Gembira dapat mengenakan Hakim.

Mata Mya Zara tepat memandang ke arah studentnya yang berbaju t-shirt hitam lantas tersenyum.

“ Kenapa dia tak tanya saya sendiri?”.

“ Nama dia Luqman Hakim,dia ni pemalu sikit orangnya”. Sambung Zakri diikuti gelak tawa satu kelas. Siut kau Zack!Jaga kau habis kelas nanti. Hakim menyumpah dalam hati.

“Ooo pemalu. Umur saya 25 tahun”.

“ Oooo..muda lagi.Tua dua tahun je dari kami. Dia tanya lagi, dah kawin ke belum ye?”. Makin gamat kelas mendengar soalan kedua dari Zack. Student perempuan pula hanya mampu menggeleng kepala. Mereka dah masak sangat dengan perangai Hakim dan kawan-kawannya.

Mya Zara terdiam seketika. Matanya memandang tepat kea rah si baju hitam yang sedang memandang tajam ke arahnya.Seketika Mya Zara tersenyum lagi.

“ Kalau saya belum kahwin, kawan awak tu nak kawin dengan saya ke?”. Terduduk Zakri mendengar jawapan Mya Zara, sambil dia tersengih-sengih.Malu. Satu kelas menggelakkannya. Hakim mendegus kasar. Huhh..gatal juga dia ni rupanya. Ingatkan yang bertudung, berjubah ni tak gatal. Perempuan, semua sama!

Kelas tutorial bermula dengan tenang selesai soalan panas dari Zakri.Tapi bagi Hakim, kehadiran tutor barunya sangatlah mengganggu.Setelah 1 jam, kelas mereka berakhir.

“ Kau rasakan Akim, tutor baru kita tu dah kawin ke belum? “. Fakrul yang sejak dari tadi mendiamkan diri tiba-tiba bersuara dalam perjalanan mereka ke kereta.Hakim menoleh.

“ Firasat aku mengatakan, dia belum kahwin. Aku tak nampak pun cincin kat jari dia”. Adam turut menyampuk.

“ Apesal pulak kau tanya macam tu?”. Sedikit hairan dengan soalan Fakrul. Jarang Fakhrul sibuk bertanya tentang perempuan.

“ Alah Akim, macam kau tak tau. ‘Stok’ perempuan macam tu la wanita idaman si fakrul ni”. Hakim terdiam. Matanya tak habis-habis memandang wajah Fakrul yang malu-malu alah mendengar komen Zakri.

“ Fakrul? Biar betul kau ni. Dia kan tua dari kita”.

“ Alah...tua dua tahun je kot. Lagi pun, dia nampak macam perempuan baik-baik je ‘. Hakim mencebik. Pakai tudung,berjubah memang confirm baik ke ?

‘ Dah la kawan-kawan.Bosan la cakap pasal dia. Aku lapar. Jom mencekik ! ‘. Hakim mula menghidupkan enjin kereta swiftnya. Sesekali dia menjeling ke arah Fakrul yang sejak tadi tersengih-sengih sendiri. Serius ke mamat ni dengan minah tutor berjubah tu ?

Jom borak!

 

******Ini nukilan hati aifa ***** Published @ 2014 by Ipietoon