Followers

Wednesday, April 18, 2012

Meh, Sandar Pada Aku - Bab 6

“ Afnan, kenapa ni? Awak buat apa sorang-sorang kat sini?”.

Tasneem sedikit tersentak bila dia tiba-tiba sahaja ditegur. Air mata yang mengalir pantas diseka. Tanpa menoleh, sudah dapat di agak gerangan yang menegurnya dan kini duduk pula di sisinya.

‘ Hmmm..saya tahu. Dr.Syed marahkan awak ye ? ‘.

Tasneem angguk perlahan. Air mata yang masih bersisa di lap perlahan dengan hujung lengan blousenya. Ahhh..malu pula rasanya dalam keadaan macam ni dia harus  berdepan dengan Adam Naufal. Mesti lelaki ni fikir yang dia ni cengeng, pantang di tegur. Orang cakap sikit saja dah nak sentap.


“ Awak jangan ambil hati sangat dengan kata-kata dia tu ye. Mungkin nampak kasar, tapi dia tak bermaksud macam tu. Niat dia baik sebenarnya, sekadar nak menegur kita. Cuma kadangkala, cara dia tu tak berapa nak kena lebih-lebih lagi dengan perempuan lemah lembut macam awak ” Adam Naufal berkata perlahan. Nada suaranya yang tenang benar-benar buat hati Tasneem yang tadinya sedih dan marah rasa sedikit lega. Terasa aura Adam Naufal menyerap perlahan ke tubuhnya dan buat dia lebih bersemangat dari tadi.

“ Tadi tu bukannya nasihat adam, tapi menghina! Dia hina saya! Dia kata saya fikir pakai lutut! Dia tuduh saya jadi punca makmal tingkat atas penuh dengan gas amonia. Dia tak ajar apa-apa, cuma nak hasil dan bila dah jadi hal macam tu...saya kena marah. Adil ke macam tu!”


Adam Naufal senyum nipis. Gadis di hadapannya itu nampaknya benar-benar terluka dengan kata-kata penyelianya. Memang dia tidak tahu butir-butir perbalahan sebenar antara mereka berdua tapi mengenali Dr. Syed Nadzhan hampir setahun lebih sudah di agak bagaimana keadaannya. Dr.Syed Nadzhan yang dia kenal memang jarang bekerjasama dengan perempuan jadi tak mustahil kalau dia bermasalah nak berkomunikasi dengan Afnan Tasneem.


“ Sabar ye Afnan. Lama-lama awak boleh adapt dengan cara dia. Dia tu bagus orangnya, sangat berpengalaman luas walaupun umur masih muda. Cuma..tang communication skills kena pergi kursus lagi kot!”. Adam Naufal gelak perlahan. Akhirnya Tasneem tersenyum. Terasa lucu pula bila dengar cadangan Adam mengenai lelaki itu.


“Untuk ‘spesies terancam’ macam dia, kena atur kursus khas sikit. Suruh dia kahwin, lagi senang. Umur dah 30 tapi makwe pun tak ada lagi !” komen Tasneem sambil ketawa kecil.


Terbang habis rasa sedihnya tadi. Memang Adam Naufal ada aura tersendiri. Melihatkan wajahnya saja, dia dah rasa tertarik dan bila mula bersuara hati yang sedih dan marah boleh jadi tenang. Cheewah Tasneem, siap ada falsafah sendiri tentang Adam Naufal pula!

“ Bukan awak ke makwe dia?”.

Tawa Tasneem mati di situ. Wajah Adam Naufal di pandang dengan penuh kehairanan.

“ Dari sumber mana awak dapat cerita mengarut ni Adam?”.
“ Dari akak-akak makmal atas. Pagi tadi, waktu saya ambil air panas di pantri mereka sibuk bercerita dengan saya soal awak dengan Dr.Syed. Katanya, awak ni bakal tunang Dr.Syed  sebab tu awak dapat praktikal di sini. Ayah Dr.Syed yang suruh supaya awak dengan Dr.Syed dapat kenal satu sama lain. Betul ke Afnan?”


Errrkkkk? Ni storyline novel mana pula yang akak-akak atas ceduk pi buat cerita dekat mamat ni pulak? Pecah gelak tawa Tasneem sebaik saja Adam Naufal selesai bercerita. Beria-ia di ketawa sambil menekup mulut dengan tangannya.

“Kesian kat awak Adam, bulat-bulat kena tipu dengan cerita novel rekaan mereka tu. Saya ni bukan sesiapa pada Dr.Syed tu. Cuma student praktikal je. Hisyhhh awak ni...”.

Adam Naufal senyum lagi.
“ Kalau cerita tu tak  benar, baguslah. Tak ada lah saya nak risau atau rasa takut-takut nak rapat dengan awak.”

GullPPP!! Rapat? Adam Naufal nak rapat dengan Afnan Tasneem? Ermmmm…rapat macam mana tu ye?
‘ Adam !!!’.

Belum sempat Tasneem bertanya, nama Adam sudah pun di laung kuat dari pintu masuk ke dalam makmal. Mereka sama-sama berpaling ke arah lelaki yang kemas berkemeja lengan panjang merah jambu cair.

 Huhhh ! Dr.Syed macam bagus tu rupanya ! Benci ! Tengah syok dia dengan Adam dating-dating kat sini, sibuk nak menganggu pula !

Tasneem pantas tunduk memandang ke lantai. Tidak mahu memandang wajah yang sebentar tadi baru saja menghinanya. Derapan kaki terhenti berhampiran mereka namun Tasneem masih seperti tadi.

‘ Adam, saya dah siap cek draft jurnal awak tu. Nanti sebelum balik, ambil di bilik saya ye!”.

“ Baik Dr.Syed! Terima kasih ye”.
Cehhh! Setakat nak cakap tu saja, tak payah lah sampai nak cari dekat kawasan loji rintis ni kot! Dalam keadaan masih tunduk, Tasneem mencebik.


“ Haaa..kamu berdua buat apa dekat sini? Dating ?’. Suara garau itu masih lagi bersuara. Tasneem hanya merungut dalam hati. Tak berniat mahu pun berminat nak jawab soalan cliché macam tu. Hisyhhhh dia ni, tak reti-reti nak masuk bilik dia semula ke? Dah tanya apa yang patut pada Adam, pergilah balik. Menyibuk saja!

“ Tak adalah Dr.Syed, saya tengah berbual sambil berbincang dengan Afnan. Dia berminat nak tahu tentang research yang saya buat untuk projek master saya.”
Tasneem terasa mahu ketawa, tapi di tahan dirinya. Wahhh…besh juga Adam ni ye! Pandai cover line!

“ Tapi kenapa di sini? Kat dalam kan lebih selesa. Sini kan panas.”
Cehhh…ini concern ke atau perlian semata-mata? Dekat sini panas ye? Hati aku ni lagi panas tahu tak Dr.Syed ? Bebel Tasneem dalam hati.

“ Sekejap je Dr.Syed, dah habis berbual dah ni pun.”
‘ Haa..baguslah macam tu. Tasneem, pergi naik atas..bersihkan glassware yang kau pakai tadi. Esok, repeat reaction ! ‘.

‘ Biar saya tolong awak ye... ‘.
‘ Adam, awak boleh ambilkan keputusan analisa acid value dari En.Azman ? Saya nak sekarang ye ! ‘.

Adam Naufal kelihatan berkira-kira. Namun akhirnya angguk perlahan sebelum bangun dan meninggalkan Syed Nadhzan juga Tasneem. Tidak mahu terus mengadap wajah Dr.Syed yang membencikan itu, cepat-cepat Tasneem melangkah masuk ke dalam makmal menuruti Adam dari belakang.

**************


Tasneem mengucap panjang. Tangannya kuat memulas round bottom flask yang dia guna untuk buat reaction tadi. Apa ke payahnya nak keluarkan benda alah ni dari condenser ni? Suhu dah turun ke suhu bilik , tak lah panas macam tadi. Patutnya dah boleh keluarkan.
“ Memanglah susah nak buka sebab kau tak letak minyak grease masa kau sambungkan tadi.
Tasneem mencebik. Malas nak menoleh. Dah tahu sangat gerangan yang suka menegur ala-ala provoke padanya.
“ Saya tak tahu. InsyaAllah esok, saya bubuh sebelum mulakan eksperimen.”
“ Hmm..bagus.”
“ Habis tu, saya nak buat macam mana sekarang ni Dr.Syed? Tak boleh nak buka ni ? ‘.

Wajah lelaki itu dipandang sipi-sipi sahaja. Hamboii..ingat lawa sangat lah gaya dia tu, dok bersandar depan pintu sambil berpeluk tubuh. Budget hensem lah tu kan ?

‘ Apa lagi, pecahkan lah ! ‘.
‘ Pecahkan ? ‘ Mata Tasneem membulat. Biar benar Dr.Syed ni. Nanti dah di pecahkan, timbul pula isu lain. Tak pasal-pasal elaun praktikal dia bulan ni kena potong sebab nak bayar kos glassware yang dipecahkan. Sudahlah elaun yang dapat sikit je.

“ Pecahkan saja. Berlambak yang lain dekat dalam stor tu.”
Tasneem masih terkebil-kebil di situ. Biar benar?
“ Syed, you boleh datang tengok komputer I sekejap?”. Tiba-tiba saja Dr.Aleesya muncul di antara mereka. Wajah Dr.Syed nampak malas-malas saja hendak melayan namun kakinya masih melangkah menurut Dr.Aleesya.

Tasneem mengeluh perlahan. Hai..macam mana nak pecahkan ye? Nak guna apa? Hmmm…kalau guna spanar ni, ok juga kan? Tasneem sengih sendiri. Entah macam mana, ada pula spanar di dalam bilik itu. Haa..apa lagi, gunakan aje la kemudahan yang ada Anim!
Perlahan-lahan spanar diketuk pada badan flask itu. Ahhh...tebal juga rupanya kaca ni kan? Tangan kirinya sibuk memegang badan flask itu manakala tangan kanannya pula mengetuk. Kali ini ketukannya dikuatkan lagi. Namun, tak ada tanda-tanda pun flask tu akan pecah. Retak pun tidak. Macam mana ni?
Tasneem mengeluh lagi. Sesekali kepalanya dijengukkan keluar bilik itu. Sedikit kecewa bila tak ada tanda-tanda yang Adam ada di sekitar kawasan itu untuk dia minta pertolongan. Nak minta tolong pada yang lain, rasa segan pula. Rata-rata yang kerja bahagian makmal atas selalu saja pandang dia semacam. Macam lah dia ada buat salah besar pada mereka. Gaya macam dia ada hutang dengan mereka pun ye juga!

Cuba lagi Anim! One last try. Cheewahhh…speaking london pula

Satu..dua…Papppp!!! Dengan sekali ketukan yang kuat, flask itu retak dan berderai.
“ Aduhhh!!!”. Tasneem menjerit perlahan. Tangannya yang menggeletar menahan sakit di tenung perlahan. Glove hijau yang dipakai tadi sebelum mula buat kerja separuh terkoyak dengan kaca sebesar ibu jari tangannya tertusuk di antara jari telunjuk dan ibu jarinya.
Darah mula mengalir di celah-celah glove yang dipakai. Melihatkan keadaan itu, badannya mulai terasa seram sejuk dan hilang imbangan. Pandangan pula mulai kabur.
“ Ya Allah, Afnan!”.

****************


“ Biar saya angkat dia! Awak drive kereta saya!” arah Syed Nadzhan dengan nada suara cemas. Baru saja tadi dia hendak turun ke tingkat bawah setelah membantu Aleesya, Alia pembantu nya datang beritahu tentang kecederaan Tasneem. Dan bila dia tiba di bilik itu, gadis itu atas pangkuan Adam pula.

“ Kita naik kereta saya ye! Saya tak berani nak drive kereta Dr.Syed!”.
“ Mana-mana je lah. Kena pergi cepat. Darah banyak keluar. Dia pula pengsan. Alia! Awak tolong beritahu pada Mastura tentang hal ni ye! Kami ke an-nur!”.

“ Baik Dr.Syed!”.
Syed  Nadzhan lantas mencepung Tasneem keluar dari bilik itu. Aleesya yang sedang berbual dengan pembantunya di tepi tangga  menuju ke bawah sedikit terperanjat melihat keadaan itu.
“ Kenapa ni Syed? You nak bawa dia kemana?”.

“ Dia cedera. I nak bawa pergi hospital la, ke mana lagi,” balas Syed Nadzhan malas-malas.

“ Tapi kenapa you yang kena angkat dia?”.

“ Habis tu, you nak tolong I angkat dia?” Syed Nadzhan sedikit berang. Langkahnya terhenti di anak tangga terakhir.  Matanya tajam memandang ke arah Aleesya yang tak habis-habis dengan sikap cemburu tak bertempat.

Aleesya melopong. Bibirnya diketap perlahan.

“ I tak ada masa nak explain pada you Aleesya. I nak cepat!”.

Syed Nadzhan terus berlalu. Sesekali wajah empunya badan yang ada di dalam dukungan di pandang dengan penuh rasa bersalah.  Bertahan Tasneem..bertahan!


**************
“ Budak anim ni sebenarnya memang mabuk darah. Itu sebab dia pengsan.”

Syed Nadzhan mencebik kan bibirnya.  Nampak darah pun boleh pengsan? Kartun betul la budak ni! Nasib baik  dia tak ambil kos medic! Tak dapat dia nak bayangkan kalau budak ni bertugas dekat emergency room  dengan keadaan patient datang dengan penuh darah satu badan. Confirm keadaan jadi kecoh bukan sebab patient, tapi sebab doktor yang pengsan! Syed Nadzhan senyum nipis. Lucu pula bila dia membayangkan hal itu.

“ Terima kasih ye Adam, sebab tolong Anim!”.

“ Bukan saya kak. Dr.Syed yang tolong angkat Afnan tadi.”
“Dr.Syed?” Soal Mastura kehairan. Matanya pantas dialihkan ke wajah lelaki itu. Syed Nadzhan kelihatan tenang. Seolah-olah perkara itu tiada apa baginya.

“ Terima kasih ye Dr.Syed. Emm…saya nak minta maaf ye Dr.Syed kalau Anim ni banyak menyusahkan Dr.Syed.”
“ No problem.”


Mastura tak puas hati dengan jawapan yang diterima. Itu je Dr.Syed jawab? No Problem ? Hisyhhh..tak boleh jadi ni. Mesti ada sebab kenapa Dr.Syed sampai sanggup angkat dan dukung budak Anim ni. Sebelum-sebelum ni, biar berkali Dr.Aleesya terkehel ke..terpeleot ke..dia buat derk je sedangkan mereka bersaudara. Ini kan pula Anim yang bukan siapa-siapa, hanya budak praktikal dia ?  Entah-entah dia dah ada hati pada Anim tak ? Terasa ingin terus bertanya tapi terhenti bila jururawat dari bilik kecemasan keluar dari pintu sebelah kaunter farmasi.

“ Adam Naufal?”

“ Ye saya?”. Jururawat yang kemas berpakaian uniform warna unggu muda itu senyum simpul.

“ Tunang encik, Cik Afnan dah sedar. Dia minta tolong saya panggilkan encik masuk.”

Tunang? Adam Naufal tunang Afnan Tasneem?

Mastura terlopong. Begitu juga dengan Adam Naufal.
“ Aaaa..emmm..baik, terima kasih ye!” Adam Naufal bingkas bangun menuruti langkah jururawat itu memasuki bilik kecemasan.

Mastura masih melopong seperti tadi. Seakan tidak percaya dengan apa yang dia dengarnya tadi. Macam mana pula Adam boleh jadi tunang Anim ni? Nurse ni salah dengar atau salah sebut? Hisyhhhhh....


“ Awak lapar ke Mastura? Kalau lapar, jom lah join saya makan dekat Restoren Kelisa sementara kita tunggu pasangan tunangan tu.”


Laju mulutnya ditutup dan kemudian Mastura sengih-sendih sendiri. Tanpa banyak kata, die menurut langkah Dr.Syed keluar dari ruangan lobi hospital itu.

******

“Adoi! Sakit lah Kak Mas!”. Tasneem menggosok perlahan kepalanya yang rasa berdenyut-denyut dek kerana kena ‘sekeh abad’ dengan buku lima Kak Mas. Sudahlah tangan sakit, berbalut…ini kepala pula yang sakit.

“ Sakit ye! Akak ni bukan je sakit, malu pun ada dengan perangai kamu ni Anim!”.
“ Nak malu apanya.  Anim bukan pura-pura pengsan. Anim....”.
“ Bukan pasal kamu pengsan. Tapi pasal kamu mengaku yang Adam tu tunang kamu!”.
Erkkkk...apakah? Mana datang pula cerita ni? Sekejap ada cerita pasal dia bakal tunang Dr.Syed dan sekarang cerita tentang Adam pula jadi tunangan dia? Geshhhhhh....


“ Bila  masa pula ni kak? Saya suruh nurse tu panggilkan Adam sebab sebelum saya pengsan saya nampak kelibat dia dekat depan pintu bilik tu...”.

“ Iye ke ni?”. Potong Mastura sambil buat muka tak percaya.

“ Iye la kak...sumpah makan sate tiga cucuk!”.
“ Banyak lah kamu punya sate!”. Satu lagi sekehan pada kepala Anim diberikan.

‘ Aduh ! Sakitlah kak ! Hisyhh...emmm pasal bil hospital tu, nanti dah dapat elaun saya bayar semula pada akak ye ! ‘.
‘ Haaa...tak payah.’ Balas Mastura, pendek. Tasneem sengih. Wehhh...baik hati pula Kak Mas kali ni ! Dapat duit kutu ke bulan ni ?
‘ Terima kasih kak ! Anim tahu, Kak Mas sayang anim kan ? ‘. Tubuh kak Mas yang kurus dan lebih kecil darinya di peluk erat.

“ Tak payah nak bodek-bodek. Akak kata tak payah bayar bukan sebab akak sayang kamu tapi sebab bukan akak yang bayar bilnya. Dr.Syed!”.


Tasneem terkedu. Pelukannya pada Kak Mas lantas dilepaskan. Terkebil-kebil matanya memandang ke arah wajah Kak Mas yang mengangguk-angguk macam burung belatuk, beria-ia menyakikannya.Dr.Syed? Dr.Syed yang bayar? Biar betul!


**************
Setibanya di hadapan pintu rumah, matanya menangkap beberapa pasang kasut yang jarang-jarang dilihatnya. Syed Nadzhan mengeluh perlahan. Dia sudah cukup letih dengan mesyuarat dan insiden yang berlaku di pejabat siang tadi dan sekarang terpaksa melayan tetamu pula? Hmmm…siapa pula yang datang melawat malam-malam sebegini agaknya? Tak reti-reti nak balik umah, tidur ke?
“ Assalamualaikum…."
“Waalaikumussalam. Haa Nadzhan! Lewat kamu balik? Banyak sangat ke kerja nya?”

Kedatangannya di sambut dengan soalan dari Uncle Azhar. Syed Nadzhan senyum nipis. Selepas bersalaman dengan Uncle Azhar, tangan Auntie Juhara pula di salamnya dan wajah anak tunggal mereka itu hanya di pandang mahu tak mahu.


“ Syed ni papa..pekerja cemerlang! Berdedikasi. Sebab itulah Dr. Wahid sayang betul pada dia!” tambah Aleesya. Syed Nadzhan sedikit mencebik. Ayat lama, ayat yang sama!

“ Kerja, kerja juga Nadzhan. Kamu tu bukan muda lagi. Bila kamu ni nak kahwin? Rumah sebesar ni, dua orang lelaki saja yang tinggal ? Kalau kamu kahwin, ada juga bisingnya nanti bila kamu dah ada anak”

Again and again ! Syed Nazhan hanya mampu mengeluh dalam hati. Tiap kali mereka bertandang, soal yang sama di tanya padanya. Bosan. Lagi membosankan. Kahwin, kahwin. Macam tak ada modal lain dah yang nak diketengahkan.Ughhh..ayat macam ahli politik pula dah!
“ Nantilah auntie, uncle. Nadz belum bersedia lagi nak kahwin. Calon pun belum ada lagi.” Jawapan yang sama diberi. Seingatnya, tahun lepas dan tahun-tahun sebelum ini pun jawapan yang sama dia beri. Tak kan lah  mereka tak perasan?
“ Calon dah lama menunggu Nadz. Tunggu isyarat dari kamu saja!”.
Syed Nadzhan terkedu. Huhh..macam dapat diagak saja calon yang Uncle Azhar maksudkan ! Wajah Aleesya yang tersengih-sengih duduk bersetentang dengannya di pandang malas-malas.

“ Nadz minta maaf uncle, auntie. Keputusan Nadz sejak dulu masih sama. Nadz dah anggap Aleesya macam adik beradik Nadz sendiri.”


“ Yang patut dianggap adik, budak praktikal tu..bukan I, Syed!”. Syed Nadzhan terpempan. Wajah Aleesya dipandang tajam. Lama. Respon Aleesya yang secara tiba-tiba seperti itu diluar jangkaannya.

“ Ohh ye,Aleesya ada cerita pada auntie tentang studnt praktikal Nadz tu. Betul ke Nadz dengan budak tu ada hubungan?”.


Syed Nadzhan membesarkan matanya ke arah Aleesya. Itu kan? Kalau  bukan di sebabkan mulut besar, mulut celupar perempuan ni sudah tentu hal ni tak dibangkitkan dan jadi bahan perbincangan mereka.

Syed Nadzhan mengeluh perlahan. Pandangannya bertembung dengan mata papanya dan kemudian Uncle Azhar yang setia menanti jawapannya.
“ Gossip saja tu auntie, uncle…”.

‘ Bohong ! You sendiri yang cakap dengan I kan Syed...yang you.. ‘.

“ Aleesya..apa cakap macam tu pada Nadz? Tak baik sayang.” Tuduhan Aleesya berakhir di situ bila ditegur Auntie Juhara. Syed Nazhan tarik nafas lega. Mujurlah Auntie Juhara bersuara.
“ Auntie, uncle, papa…Nadz minta diri ke atas dulu ye. Nadz letih sangat-sangat. Selamat malam semua. ‘

Dia langsung berdiri tanpa menunggu balasan dari mereka bertiga. Sempat juga wajah Aleesya dijeling sebelum dia berpaling ke belakang.
‘ Syed ! Syed Nazhan ! ‘.
Panggilan Aleesya langsung tidak diendahkan. Kakinya laju meniti tangga ke atas. Dia letih, penat, marah dan kecewa ! Kecewa? Sebab apa sebenarnya dia kecewa? Kecewa dengan mulut tempayan Aleesya atau kisah siang tadi? Huhhh..tak mungkin! Dalam kamus hidup Syed Nazhan tak wujud perkataan kecewa!

********

Dia rasa lebih selesa setelah membersihkan badan. Perlahan-lahan dia menarik nafas panjang sebelum melepaskannya perlahan-lahan. Jam di dinding dikerling sekilas. Sudah pukul 11 malam. Tentu uncle Azhar dan anak isterinya dah balik waktu-waktu begini.


Budak tu? Agak-agaknya budak tu dah tidur ke belum ye ? Tentu sudah nak tidur dengan tangan yang berjahit dan berbalut besar. Ahhh Nadzhan! Kenapa pula hal budak tu pula yang nak dirisaukan? Dia bukan siapa-siapa pun!

Syed Nadzhan merenung wajahnya sendiri di dalam cermin meja solek. Dia masih lagi bertuala seperti mana dia keluar dari bilik air tadi. Biar berkali dia menatap wajahnya sendiri dalam cermin itu, hatinya kuat mengatakan yang dilihatnya itu orang yang berbeza.
 Kau dah berubah Nadzhan! Dah banyak berubah! Sejak bila pula kau sibuk nak ambil kisah pasal orang lain? Sejak bila pula hal budak perempuan tu jadi hal kau?

Semua tu sebab dia di bawah jagaan aku! Kalau apa-apa terjadi pada dia sepanjang dia bekerja di bawah aku, bukan aku ke nanti dipersalahkan?
“ Arghhhhhh!!!!”.
Syed Nadzhan menarik-narik perlahan rambutnya yang sedikit kusut dan masih basah. Gila! Gila! Budak tu boleh buat aku jadi gila lah!

‘ Syed ?  Are you okey dear ? ‘.

Syed Nadzhan terkejut bila pintu biliknya tiba-tiba terbuka luas. Tangannya laju menutup hadapan tubuhnya yang sedikit terdedah tanpa pakaian.


“ You tak reti ketuk pintu ke sebelum masuk? Berapa kali I nak cakap benda yang sama ni? Haaa..Hari Dah lewat. Kenapa you tak balik lagi?”.

“ Papa dan mama belum habis bincang lagi tentang papa you. They all dicuss kat luar. I kat bawah tadi, tengah tengok tv sebelum I dengar suara you menjerit. You okey? Kenapa you menjerit?”

“ Mana ada I menjerit. Aleesya, I rasa baik you keluar sekarang.Tentu you tak selesa dengan keadaan I macam ni…”.

“ Who said so? I tak kisah Syed..instead I suka. You tahu kan, sejak kecil lagi I memang suka pada you..sayangkan you Syed. Cuma you yang tolak I bulat-bulat. Apa kata you beri I peluang tunjukkan kasih sayang I pada you….” Balas Aleesya sambil melangkah perlahan ke arah Syed Nadzhan.

“ I ulang semula Aleesya. I rasa, baik you keluar sekarang”

Langkah Aleesya makin panjang. Senyuman sejak tadi sudah terukir di bibirnya. Matanya masih buntang melihat keadaan Syed Nadzhan yang hanya bertuala. Jantungnya berdegup laju. Pandangan tajam mata Syed Nadzhan sedikit pun tidak dia endahkan.

Dia  lantas meluru ke arah lelaki itu lalu memeluknya dengan erat sebelum ditolak kasar hingga dia terduduk ke atas katil.
Aleesya mendengus kasar. Sedikit kecewa bila ditolak kasar dan bulat-bulat oleh lelaki itu namun kemudian dia ketawa besar. Gembira dapat mengusik lelaki itu. Melihat wajahnya yang tegang dan masam mencuka hatinya jadi makin puas.
“ You dah melampau Aleesya. You jangan samakan I dengan lelaki-lelaki lain yang pemikirannya sempit dan hanya fikir tentang hal itu saja!”
“ Tipu! Walau apa pun alasan, you masih lelaki. Lelaki semuanya sama. You menolak tadi sebab I orangnya kan? Tapi kalau budak perempuan tu?”

“Tasneem?”
“Iyelah. Siapa lagi?”.

Syed Nadzhan tepuk dahi kemudiannya dia ketawa kecil. Hilang terus marahnya pada Aleesya tadi . Kenapalah dalam keadaan seperti ini nama budak itu dikaitkan juga?

“ Kenapa you gelak?” Aleesya menyoal tidak puas hati.

“ Lucu!”

“Apa yang lucu?” soal Aleesya lagi.

“ You lah! Kalau lah I ada kuasa magis, I teringin nak tukarkan you supaya masuk dalam tubuh Tasneem. And by that, you boleh tahu yang pemikiran dia lebih matang dari you. You tahu tak?”.
Aleesya mencebik. Matang la sangat kan? Kalau dah suka, semuanya bagus!
“ Jadi betul lah you memang ada hati dengan budak tu? Kenapa tadi you mengelak bila papa dengan mama I tanya?”

“Look..Aleesya. Hari dah lewat dan badan I rasa letih sangat-sangat. Kalau you tak kisah, I nak minta jasa baik you untuk meninggalkan bilik ni sekarang. I nak ambil air sembahyang semula, solat dan kemudian ....”.
“ Bergayut dengan budak tu kan?” soal Aleesya. Sinis.
Syed Nadzhan ketawa kecil. Tak habis-habis lagi ke dengan isu si Tasneem tu?

“ Yup. Mungkin, kalau dia belum tidur lagi I nak bagi good night kiss melalui phone!” balas Syed Nadzhan bersahaja.

Aleesya tarik muka panjang berserta jelingan tajam. Tanpa kata apa, dia melangkah keluar dari bilik itu sambil menutup kasar pintu yang tadi terbuka luas.

Syed Nadzhan ketawa lagi. Good Night kiss untuk Tasneem? Dia belum cukup gila untuk buat macam tu!  

****

p/s: bersambung lagi..okey ke kawan2 atau citer ni sedikit slow? comment la skit ye!heheh...




14 comments:

~ZYX~ said...

best2...smbg la lg...nak tau ape jd kat tasneem n syed...

mila said...

best suka cite nie.... terus kan ...

nurhakim said...

best.
xsbar nk tunggu next n3.

NurAtiZa said...

hahaha...padan muka Aleesya,asyik nak cemburu je kerja dia... XD

Anonymous said...

best jugak cite ni. hEHE
next n3 plizz

Anonymous said...

best..... update lah selalu ya cik writer. seminggu 3 kali pun ok juga, seminggu sekali lmbt sngt..... apa apa pun memang terbaikkkk........

qiqi said...

meluat betul la dengan Aleesya.. tak tau malu and tak faham bahasa..dh org tak suka sudah la...sibuk nk try jugak...suka la Tasneem dengan Adam sweettt jer Tasneem mengadu kat Adam...tapi apa2 mungkin lagi sweettttt klau Tasneem dengan Dr Syed..biarkan si Aleesya tu gila meroyan hahahaha..(ketawa jahat)...

m said...

okay sangat!!!! best best!!!

kak ida said...

TAK FAHAM BETUI AKAK NGAN MINAH ALEESYA..DAH ADA FAKTA MAMAT SENGAL TAK SUKA DIA..MASIH NAK TEMPEL JUGA KAN...
ALAHAI TASNEM ..KESIAN PULAK TGK DIA KAN..PASAI MAMAT TU LA..KAN DIA DAH SAKIT..SMAN AJA MAMAT SENGAL TU...

Anonymous said...

ahah padan muka aleesya!!!!!!!!!!!!! gatal, gedik...woi sedarlah diri tu (nie klu ditakdirkan kahwin dgn datuk duda tua lagii baguih)dan dr syed nie plak bg kasi rase bersalah sgt......sebab bagi idea kat Tasneem. hah tgk apa dah jadi..............ajar skit mamat sengal ni.overrrrrr..............

AIFA BATRISYA said...

terima kasih pada semua yang sudi komen dan terus bg kata semangat pada saya..love u all..emmuahhh!!!

RinsyaRyc said...

Auwww! my doct kena peluk oleh psiko !! rasa nak sekeh2 kepala aleesya tu . heuheuhue...

Waisya Carissa said...

uiii gatai btoi si aleesya ni...

Unknown said...

good night kiss!!!
cair wei..huhuhu

Jom borak!

 

******Ini nukilan hati aifa ***** Published @ 2014 by Ipietoon