Followers

Wednesday, August 21, 2013

Kasih, Tiada Ganti 9





Wajah suci Daim direnung dengan rasa sayang yang menggebu. Jari jemarinya kemudian mengusap lembut pipi comel yang sedang lena tidur di katil khas untuknya sebelum bibirnya menguntumkan senyuman.

“Apa yang papa dah buat tadi sayang? Papa sendiri tak tahu, kenapa papa  cakap macam tu pada mama zara,” bisiknya perlahan sambil mata masih ralit memerhati si comel itu.

“Mungkin…papa miss  mama so much…” tokoknya lagi, sebak. Mata sudah berkaca seribu. Bila-bila saja tembok kaca itu akan pecah.

“Papa miss mama so much Daim….miss her…so much!”

“Nuqman…”.

“Eh, ummi!”

Air mata yang mengalir di pipi cepat-cepat dikesat sebelum senyum ditarik. Ummi datang mendekati dengan wajah tak beriak. Agak-agak, ummi dengar ke apa yang dibualkan dengan Daim tadi ye?

“Ummi tahu, kamu masih sayangkan Zara kan?”.

Laju Nuqman menggeleng. Aduh, ni mesti ummi dengar!

“ Tak adalah ummi,” balasnya pendek. Selimut Daim diperkemaskan. Sesekali wajah comel itu diusap lagi tanpa rasa jemu. Raut wajahnya, persis arwah Nadine! Saling tak tumpah. Dengan kulit putih bersih, mata sepet.

“Ummi akan tolong Nuqman.”

“Tolong, tolong apa ummi?”soalnya, sedikit berteka-teki dengan nada dan gaya ummi berbicara kali ini.

“Tolong Nuqman dapatkan semula Zara. Nuqman kena kahwin dengan Zara. Ummi tahu, hanya Zara yang dapat bahagiakan Nuqman dan jaga anak-anak Nuqman,” jelas Ummi bersungguh-sungguh.
Mata Nuqman terbeliak. Wajah Ummi yang serius dipandang tanpa sela. Isyhh ummi ni, biar betul.

“Habis tu, Luqman dengan anak-anaknya macam  mana?”

Kali ini ummi tersenyum pula.

“Luqman kan playboy. Ramai perempuan yang bersusun tunggu dia. Lepas dia ceraikan Zara, dia carilah mama lain untuk si kembar tu!”.

“Nuqman…”.

Nuqman tersentak usai bahunya ditepuk. Wajah ummi yang tersenyum di sisinya dipandang dengan rasa tak percaya.

“Yang kamu tidur kat sini, kenapanya? Kamu dah makan?”.

Nuqman geleng laju. Matanya digenyeh berkali-kali dengan jari sebelum tekup mulut, menguap. Tertidur rupanya dia. Haih! Nasib baik bukan betul-betul! Tapi dalam mamai, wajah ummi masih dipandang dengan rasa takut-takut. Takut pula ummi ulang dialog yang sama macam dalam mimpinya tadi.

“Tuuu..handphone dalam poket tu, dari tadi bergetar. Kamu tak mahu angkat?” soal Ummi lagi.Cepat-cepat Nuqman bangun dan berlalu ke hujung bilik itu sebelum panggilan bersambung.

“Hai Nuqman!”.

“Hai..asalamualaikum. Siapa ya?”.

“ Errr..waalaikumussalam. Ni I lah, Sofea.”

Sofea? Wajah ummi dikerling sekilas sebelum akalnya sempat memikir. Sofea mana pula ni?

“Sofea yang mana ye?”.

“Alaaa..Sofea. Kita kan pernah jumpa dekat air port tempoh hari. You ada bagi name card you pada I kan? You lupa ye?”.

Sofea? Name card? Air port? Hmmmm.

“Oooo…Sofea yang model tu ye. Ohh..sorry. Saya tak teringat tentang tu. So, ada apa ye Puan?”.

“I cik la…”.

“Okey Cik Sofea, apa saya boleh tolong cik ye?”.

“Emmm…boleh kita jumpa?”

Jumpa? Sekali lagi wajah Ummi ditenung. Tapi kali ini respon ummi berlainan berbanding tadi. Beria-ia ummi buat signal suruh pergi.

“Untuk apa ya?” soal Nuqman lagi.

“Saja, nak berbual. Kenang-kenang kenangan lama masa kecik dulu. Jomlah Nuqman. Bolehlah ye? I boring ni. Baru habis shoot tak tahu  nak buat apa. Temanlah I minum ye”.

Nuqman dah garu kepala. Isyhhh, dia ni.Lain macam saja bunyinya. Dah lama tak jumpa, tetiba dah jumpa nak ajak mengenang cerita lama. Apa kes?

“Kalau saya ajak adik saya, boleh?”.

“Ehhhh..jangan! You seorang je la. Bolehkan? Kita jumpa dekat Coffea Bean, JPO? In 1 hours, boleh?”

JPO? Hmmmm.

“Okey. So, macam mana saya nak kenal awak ye?”.

“Don’t worry, saya kenal awal. See you then. Bye!”.

“Errr..bye.” balas Nuqman lambat-lambat sebelum panggilan di matikan.

“Sofea mana tu Nuqman?” soal Ummi tiba-tiba.

“Entah. Nuqman ada terserempak dengan dia waktu dekat air port sebelum ni. Dia ingat, Nuqman ni Luqman.”

“Sofea Az-Zahra ke?” teka Ummi tiba-tiba.

Nuqman jungkit bahu.

“Nuqman tak tahu nama penuh dia. Tapi yang Nuqman tahu, dia kawan lama kami berdua. Entahlah ummi, Nuqman pun tak tahu macam mana Nuqman tak boleh cam dia. Agaknya, kepala Nuqman ni masih gitu-gitu lagi kut!,” balas Nuqman sambil tertawa. Laju saja bahunya ditepuk manja dek Ummi.

“Tak baik kamu cakap macam tu. Apa kamu cakap tu, doa tahu? Hmm..dah, pergilah jumpa dia. Kamu tu pun dah lama tak keluar. Asyik terperap je dalam rumah ni ha. “

“Tapi ummi, arwah Nadine kan baru je pergi….”.

“Kamu keluar pun, bukan sebab nak menggatal kan? Nak jumpa kawan lama. Pergilah.”

Dengan nafas dihela berat, akhirnya Nuqman bersetuju. Pergi sajalah Nuqman. Jumpa dan dengar apa yang dia nak cakap. Itu saja. Tak salah rasanya. Sempat juga wajah tenang Daim dicium sebelum berlalu untuk menukar pakaian.

*****

“I tolong you, you tolong I…boleh?”.

Wajah Nuqman langsung berubah bila wanita dihadapannya itu menjelaskan semula tujuan utam a mereka betemu petang itu.

“Tolong? Tolong apa?”.

Sofea senyum panjang. Sesekali minuman dihadapannya di hirup perlahan sebelum melirik semula ke wajah seiras Luqman itu.

“You tolong I  dapatkan  Luqman dan I akan dapatkan Mya Zara untuk you. What say you?”.

“Whatt?” coffe latte di dalam mulut hampir tersembur keluar dari mulutnya. Cepat-cepat tisu dicapai lalu ditekup pada bibirnya.
“Apa awak cakap ni Sofea? Awak tahu kan yang mereka berdua tu suami isteri?”.

“Yaaa…I tau. So what? I pun tahu tentang kisah you dengan Zara yang tak jadi kahwin sebab kan Luqman.”

Nuqman langsung buang pandangan ke arah pengunjung yang tak surut sejak tadi menjejak kaki ke situ. 

“Tapi itu cerita lama Sofea….” balas Nuqman, perlahan.

“But the story never end…yet, it just started,” potong Sofea sambil tersenyum sinis. Tudung 3 tingkat yang dipakainya dibetulkan sekali-sekala sebelum bahunya dikibas berkali-kali dengan tangan.

“I tahu, you masih harapkan Zara. Tambah-tambah lagi, bila arwah wife you dah taka da…kan? Relax Nuqman. You’re just a normal guy. Mana-mana lelaki pun akan rasa benda yang sama kalau bakal isteri sendiri depan mata tapi…”.

“Dia bekas tunang saya, bukan bakal isteri saya lagi. Dia dah jadi isteri Luqman dan  mereka bahagia. Kenapa kita nak jadi watak antagonis pada satu cerita yang happy ending macam kisah mereka berdua?”.

Sofea gelak besar. Sesekali dengan matanya yang sarat dihias dengan celak tebal mengerling sinis ke wajah mencuka Nuqman.

“Tak semua cerita, harus happy ending Nuqman. It’s what we called life. Ada up and down side. Tak selamanya kita di atas.”

“Kita ni orang Islam Sofea. Dan sebagai sesama saudara seislam, tak sepatutnya kita jadi orang yang meruntuhkan masjid!” tempelak Nuqman. Sofea tersentap. Bibirnya diketap. Tahan geram dengan sikap optimis Nuqman. Jadi betullah bak kata Luqman sebelum ni, yang Nuqman ni ala belia. Jujur tak bertempat.

“But I thought…Luqman yang runtuhkan tapak masjid yang you dah beli.Secara rampasan pula tu!”.

“Stop it Sofea!” marah Nuqman tiba-tiba. Sofea terpempan.Mulutnya terkatup dari terus berbicara. Reaksi Nuqman sedikit mengejutkannya.

“FIY, saya datang sini sebab mengenangkan yang kita pernah jadi kawan zaman dulu walaupun kenangan itu, tak berapa saya ingat. Tapi, kalau ini niat sebenar awak panggil saya ke sini, saya minta maaf. Saya tak berminat dan suka sini saya ingatkan awak yang Mya Zara tu bukan sesiapa lagi pada saya. Dia hanya adik ipar saya. Noktah. Saya balik dulu. Assalamualaikum,” jelas Nuqman . Sempat juga not hijau disisipkan di bawah cawan sebelum dia berlalu.

Sofea mendengus kasar sebelum teguk  minuman yang masih bersisa. Tak guna punya Nuqman. Kalau dah namanya kembar tu, sama je perangainya! Macam bagus! Tungguu…aku tak kan biarkan kau dengan adik kau tu bahagia macam tu saja. Kalau bukan aku yang duduk di sisi Luqman, siapa-siapa pun tak boleh ada di sisi dia. Ini janji aku! Janji Sofea Az-Zahrah.
*****

“Comel Daim ni kan awak?” soal Mya Zara sambil mencium pipi comel itu berkali-kali. Terkerdip-kerdip mata Daim melihatnya dengan mata sepet yang hampir terpejam.

“Iya, comel. Dari tadi awak dok ulang benda yang sama. Bosanlah!” balas Luqman sambil kedua-dua tangannya menepuk si kembar. Di belah kiri Izzah, di belah kanan Iman.

“Habis, awak ingat saya tak bosan tiap kali awak cerita dekat saya pasal dibo awak tu?” sahut Mya Zara. Langsung Luqman mencemik.

“Ehh..dibo jangan sebut aaaaa.”

“Ha’ah! Dibo tu..best tau ummi…ijah suka dibo!” sahut Izzah tiba-tiba.

“Tapi Iman tak suka dibo. Iman suka Annie!”.

“Annie tu kuwus la Iman.”

“Ha’ah kan…kuwus cam alid..” tokok Iman.

Membulat mata Luqman memandang ke arah keduanya usai berbalas pandangan dengan Mya Zara yang turut nampak terkejut sama.

“Ehhh…tak tidur lagi ye? Berpeluh walid tepuk kamu suruh tidur boleh pula dia menyampuk?” tegur Luqman seraya tangannnya laju menggeletek ke pinggang si kembar. Menjerit kecil keduanya.

“Ummi…olong…ummi.”

“Hisyhhh awak.Sudahlah tu. Daim ni baru nak lelap, awak dah buat bising. Tidur Iman, Izaah. Dah malam ni. Siapa tak mau tidur, esok tak boleh ikut ummi pergi taman. Tidur cepat!”

Iman dan Izzah  menikus. Cepat-cepat mata dipejam tapi mulut masih lagi tersengih-sengih.

“Sebijik perangai awak! Dibo..dibo.” bisik Mya Zara betul-betul dekat dengan telinga Luqman.
“Tapi comel macam awak!” balas Luqman dengan sengihan.

Mya Zara tarik muncung panjang sebelum berlalu semula ke katil Daim. Dia sebut pasal comel, boleh pulak! Huhhh!Benci!

Dan tanpa sedar, kemesraan mereka sekeluarga sejak tadi diperhati dari jauh oleh seseorang dengan senyuman tak lekang.

Memang Mya Zara itu Luqman, bukan Nuqman. Dan itu sudah tertulis di atas sana. InsyaAllah, sampai bila-bila. Monolognya sendiri, sebelum pintu biliknya yang betul-betul dihadapan bilik tidur Daim ditutup rapat.



si kembar iman dan izzah ;-)

10 comments:

baby mio said...

best....

Anonymous said...

dah tamat kee???

ainulrida said...

eeeeee.......si sofea ni nak menyibuk jugak ke? Aifa, jangan duga Luqman & Zara teruk2 ya. Sian kat kembar deme tu.

ashikin73 said...

waaa x sukanya.. kenapa ummi dia mcm tu x sayang anak menantu ke?
ingat Zara tu bola ke?
tp sy still nak Luqman & Zara
apa pun sy msh nak lg.. hehehe
teruskan..

Eijan said...

Busuknya hati sofea tu...nama sgtlah muslimah...sofea azzahra, jadi model muslimah tp perangai x hengat Mcm ...... Ada hati nak runtuhkan rumahtangga org....

NurAtiZa said...

best...

Anonymous said...

kenapa teruk sgt si sofea tu...rasa mcm sesuai dgn prwatakn muslimah...setuju dgn Eijan...kn ke dia gak yg tinggalkn luqman dulu...jgn over sgt dh la si sofea tu mcm x de agama lak...

Anonymous said...

Fuhhhh ingatkan mama die btl2 la bru menyumpah rupenye mimpi! Alaaa sofea bangang!

Anonymous said...

Fuhhhh ingatkan mama die btl2 la bru menyumpah rupenye mimpi! Alaaa sofea bangang!

IVORYGINGER said...

Alhamdulillah...Akhirnya Nuqman sedar jugak. Dah tersurat jodoh dia dgn Zara hnya setakat bercinta n bertunang sahaja n jodoh zara n Luqman adalah suami isteri. Insyallah klu niat Nuqman ikhlas tuk lihat kebahagian kembar sndr akn hadir jua bahagia utknya. Akan dianugerahkan perempuan baik2x bt jd isteri n ibu bt ank2x dia.

Jom borak!

 

******Ini nukilan hati aifa ***** Published @ 2014 by Ipietoon