Followers

Friday, March 9, 2012

Jom kita refresh semula watak-watak dalam e-novel Hakwin Ganti :-)


Luqman Hakim – 

Pemuda berumur 23 tahun.Pelajar tahun akhir kejuruteraan kimia di UTM Skudai, Johor.Dia cukup pakejnya.Rupa, harta, bijaksana cuma bab agama kurang arifnya. Kerana pengalaman silam dia berubah menjadi kasanova.Dia pujaan rata-rata mahasiswi UTM tapi padanya, tempoh sah seorang perempuan di sisinya hanya satu bulan. Baginya, betina itu ramai.Yang perempuan hanya segelintir termasuk Ummi dan Kak Longnya.Disebalik sifat nakalnya, dia seorang adik dan anak yang patuh dan kerna itulah cadangan 'kahwin ganti' untuk tempat abangnya diterima.Bertemu Mya Zara, dia mula kenal erti cinta sebenar dan mendekatkan diri pada Islam. Mengenali Mya Zara juga dia mula kenali 'perempuan' selain ummi dan kak long . Namun, kerana ego dan kurang yakin tentang 'cinta' Mya Zara padanya buatkan dia lebih rela memendam dari berterus terang.Akan adakah lagi peluang untuk dia meluahkan  perasaan sebenarnya atau semua itu sudah terlambat?

Nuqman Hakim-

Pelajar tahun akhir kejuruteraan  kimia di  Universiti Malaya.Abang kembar seiras pada Luqman Hakim. Lebih matang dan tahu hala tujuan hidupnya.Sejak kecil, dia sering beralah demi untuk adiknya.Letih beralah, sikapnya mulai berubah terhadap saudara kembarnya sendiri. Seboleh-bolehnya dia mahu elak diri dari bertemu muka dengan Luqman.Demi tak mahu kehilangan Zara di tangan adiknya, dia berkeras hendak menikahi kekasih hatinya walaupun pengajiannya masih berbaki setahun.Namun, di saat akhir majlis ingin bermula dia menghilangkan diri atas alasannya tersendiri.Mampukah dia terima hakikat bila dia pulang nanti yang kekasih hatinya kini adalah adik iparnya?

Mya Zara-

Gadis berumur 25 tahun.Kasih dan setianya hanya pada lelaki yang dikenalinya sejak di tahun 3 kampus UM. Walau masih terlalu awal baginya, pinangan Nuqman Hakim yang  masih berbaki setahun pengajian di kampus diterima demi kerana sayang dan enggan terus difitnah.Namun ketentuan Allah melebihi segalanya. Dia redha dan pasrah tentang jodohnya dengan 'pengganti' Nuqman. Acapkali dia keliru dengan bayangan Nuqman pada 'penggantinya' itu hingga dia menidakkan tanggungjawabnya sebagai isteri. Namun tanpa dia sedari, hatinya kini sudahpun terpaut pada si pengganti kerana dirinya sendiri dan bukan kerana bayangan Nuqman. Mampukah dia untuk mempertahankan kasih dan sayangnya pada suami sendiri atau kembali hanyut dengan kasih lamanya pada Nuqman?

Qaseh Amani- Sepupu Mya Zara yang sebaya dengan Luqman. Pada awalnya, dia menaruh hati pada Luqman.Baginya,  perempuan biasa-biasa seperti Mya Zara tidak setanding dengan Luqman. Namun niat buruknya untuk memisahkan mereka tidak berjaya.

Ummi@Datin Zahrah-
Ibu kepada pasangan kembar Luqman Hakim dan Nuqman Hakim. Seorang suri rumah sepenuh masa. Seorang yang penyayang dan sangat memahami anak-anaknya.

Nuha Aleesya-
Kakak kepada si kembar Luqman dan Nuqman.Menetap di Kuala Lumpur dan menguruskan perniagaan keluarga mereka di sana.Sudah berumah tangga dengan pilihan hatinya sendiri, Ikmal.Punyai sepasang anak.

Sofea-Az-Zahrah-
Model muslimah yang meningkat naik. Kawan persekolahan Luqman Hakim merangkap bekas kekasih Luqman. Meninggalkan Luqman kerana Luqman enggan mengikut cadangannya supaya terus bekerja dengan syarikat kepunyaan keluarga Luqman,sekaligus menjadi pewaris utama. Keputusan Luqman untuk menyambung pelajaran benar-benar buat dia rasa dicabar lalu nekad meninggalkannya.

Zakri dan Fakrul-
Rakan baik Luqman merangkap teman serumah dan sekuliah. Pada merekalah,Luqman selalu merujuk segala-galanya.

Ilham –
Saudara susuan Mya Zara. Belajar di Mesir dan terlebih dahulu bertemu dengan Nuqman sewaktu awal perkenalan Zara dan Nuqman.

Dr.Iskandar-
Pensyarah muda di UTM skudai yang pada awalnya menaruh hati pada Mya Zara. Namun, setelah menyedari hakikat sebenar yang Mya Zara adalah isteri kepada pelajarnya sendiri dia akur.


p/s: dalam banyak-banyak watak..watak mana yang anda paling suka sekali?cer citerrr......opppssss...tolong jangan vote luqman. ye..dia hero..mesti la yang paling disukai ramai ye tak?heheheh..acah je...terpulang pada cita rasa anda...cer comment... :-)

8 comments:

ummi rahimi said...

semestinya luqman.. hehe..

oh, terseksa rasa hati menanggng rindu pada cerita cinta diorang ni.. tolonglah terbitkan secepat mungkin...
hahaha...

'alya_sara said...

susah le nak pilih yg lain sbb awal2 dah pilih LUQMAN so pilihan ttp LUQMAN he...he...heee....
Cik Aifa lama lagi ke novel ni nak di terbitkan? dah tak sabar dah nak bace lanjutan citer ni..

nurul najwa said...

of course la luqman and mya.. nk luqman dgn mya.. diaorg yg sesuai.. :)

dania awina said...

eeeem dr iskandar ! hahaha so sweet dia uh (:

dania awina said...

dr iskandar hehe

inas said...

mestilah luqman... walaupun nmpk garang tp so sweet...

Anonymous said...

luqman hakim lh..

seorang yg sweet n nakal

Zakiah Ismail said...

mesti lah luqman hakim....luqman hakim

Jom borak!

 

******Ini nukilan hati aifa ***** Published @ 2014 by Ipietoon